Система за изкуствен интелект, създадена от учени от университета в Калифорния, успя да нареди кубче на Рубик за по-малко от една секунда, съобщава BBC.

Алгоритъмът DeepCubeA се справи светкавично с триизмерния пъзел, изобретен от унгарския скулптор и професор по архитектура Ерньо Рубик през 1974 година.

"Машината се учеше сама", разказва един от създателите ѝ проф. Пиере Балди.

Стратегията на изкуствения интелект обаче е било доста по-различна от тази, на която залагат повечето хора, обяснява професорът по компютърни науки.

Алгоритъмът е разполагал с общо 10 милиарда различни комбинации, а целта е била да ги разкодира и подреди с по-малко от 30 движения.

Тестът е проведен с 1000 комбинации, като машината се е справила успешно с всички, а в 60% от случаите ходовете решенията ѝ са били възможно най-бързите.

Хората, които могат успешно да нареждат кубчето на Рубик, обикновено се справят с около 50 движения. А на изкуствения интелект са му трябвали средно по 28 движения в различните ситуации.

BBC припомня, че DeepCubeA не е нито първата, нито най-бързата компютърна система, която може да нарежда пъзела на Рубик. Алгоритъмът min2phase, създаден от експерти на Масачузетския технологичен институт, може да подрежда кубчето три пъти по-бързо. Но нито една от досегашните системи не е била базирана на невронни мрежи - принцип, който наподобява меанизма на работа на човешкия мозък. При него системата сама трябва да "научи" техниките за взимане на решение, без да бъде предварително програмирана как се решава конкретната задача.

Впоследствия принципите на "машинното учене" могат да бъдат приложени извън игрите и да послужат за решаване на реални проблеми, смятат учените.

"Подреждането на кубчето на Рубик изисква работа със символи, математически изчисления и абстрактно мислене. Алгоритъм, който може да се справи с тази задача, се доближава до идеята за машина, която мисли, планира действията си и взима самостоятелни решения", казва проф. Балди.

По думите му DeepCubeA е важна крачка в тази посока.