Инвеститорите, които са искали да участват в първичното публично предлагане на най-голямата социална мрежа в света и не са подали поръчки, може би вече са загубили тази възможност.

Водещите щатски брокери, сред които TD Ameritrade и Fidelity, както и Morgan Stanley & Co, са спрели да приемат поръчки за участие в първичното публично предлагане на компанията късно снощи. До снощи вечерта са приемали поръчки и от брокерското звено на Wells Fargo&Co.

Facebook ще стане публична компания, като акциите й се очаква да излязат на борсата през тази седмица. Компанията има близо един милиард потребители по света и около 4 милиарда годишни приходи, както и популярен бранд.

В понеделник от инвестиционната банка Morgan Stanley, една от 33-те финансови институции мениджъри на първичното публично предлагане, заявиха, че на всеки клиент ще дават възможност да закупи до 500 акции. Целта на това решение е по-широка достъпност за повече инвеститори.

Обикновено в миналото акциите от първично публично предлагане на популярни компании бяха достъпни само за големи институционални инвеститори и мениджърите на IPO-то.

„Търсенето от страна на клиентите е високо“, коментира говорителят на Fidelity Стивън Оустин, цитиран от финансовото издание.

Преди най-очакваното за тази година първично публично предлагане обаче бяха зададени редица въпроси относно оценката и модела на компанията.

Негативни бяха данните, които показаха, че ръстът на приходите и печалбата не е еднопосочен. Въпреки ръста в приходите от 37% през първото тримесечие на годишна база до 872 милиона долара, на тримесечна база бе отбелязан спад от 7.5%.

За разлика от каналите за реклама при търсене на думи от Google и Yahoo, чиито резултати вече са анализирани и ефективността им до голяма степен може да се измерва, тази от рекламата в социалната мрежа все още е относително нова и с недостатъчно данни за анализ.

И докато възвръщаемостта от рекламата в Google и Yahoo може да се измери от независими броячи, то социалната мрежа Facebook все още не разрешава достъп до метричните си системи на трети страни.

Сериозни въпроси поставиха всички тези противоречия и сред анализатори и банкери, които трябва да решат дали новият модел за бизнес на социалната мрежа заслужава такава богата оценка, каквато е 100 млрд. долара.

При такава стойност компанията се оценява на около 33 пъти над приходите си от реклама, в сравнение с едва 5.5 пъти за конкурентния Google.

Последната е с пазарна капитализация от около 200 млрд. долара, като разполага с приходи от реклама в размер на 36.5 млрд. долара и се оценява със значителна зрялост.

Защитниците на Facebook обаче твърдят, че оценката отразява младостта на социалната мрежа и значителния потенциал пред нея за по-нататъшен ръст.