Продажбата на търговски вериги вече започна
Две търговски вериги за бързооборотни стоки - една регионална и една национална, са на път да имат нови собственици, съобщиха за "Дневник" източници от пазара. Пред финализиране е продажбата на варненската "Бурлекс", която вече ще се притежава от инвестиционния фонд "Екуест" и ще е част от веригата "Фамилия".
Информацията потвърди управляващият партньор във фонда Георги Крумов. До месец и
"Пикадили", която в момента води напреднали преговори с потенциални купувач ще има нов собственик, заявиха от компанията. Един от вероятните купувачи е сръбската компания "Делта", но има и други кандидати.
Двете сделки са част от процеса на продажба на българските търговски вериги, в който
тепърва ще има нови епизоди, смятат от пазара.
От няколко месеца веригата "Пикадили", която вече има магазини във Варна, Бургас,
Велико Търново, София, а от следващата година и в Пловдив, води преговори със
стратегически инвеститори, които да придобият дял или цялата компания. По информация на източници от пазара сред вероятните нови собственици е сръбската компания "Делта", която от около година търси възможност да стъпи на пазара у нас.
Водим преговори както с тях, така и с други кандидати, призна собственикът на веригата
Георги Папуров. От компанията не пожелаха да дадат повече подробности, преди да е ясно кой ще е купувачът, за което ще има информация до месец, казаха от веригата.
Първоначалната стратегия на "Пикадили" беше да развие мрежата си на два етапа, вторият от които беше планиран да започне в началото на годината и да продължи до края на 2008 г. Едва след това компанията може да мисли за продажба, казаха преди време от веригата. Промяната в плана идва заради това, че в момента има сериозен интерес от чуждите инвеститори към българския пазар. Целта на привличането на нов инвеститор е да продължи развитието на веригата под същата марка и в същия формат, казаха още от "Пикадили".
Другата сделка, която е на крачка от финализиране, е за купуването на варненската
регионална верига "Бурлекс" от инвестиционния фонд "Екуест", който е собственик на
"Фамилия". Наскоро от "Фамилия" потвърдиха, че имат интерес да се развиват извън столицата и единият възможен вариант за това е чрез купуването на някои по-малки играчи на регионално ниво.
Според представители на пазара в момента някои международни фондове и чужди вериги, които още нямат магазини у нас, имат интерес към компаниите от ритейл сектора. В резултат на този интерес скоро може да се очаква и други вериги да се продадат или да привлекат стратегически инвеститор под някаква форма, казаха от пазара. Така например веригата "Фамилия" в момента разработва модел на франчайзинг за управление на магазини. На този принцип компанията вече подписа договор със софийската верига "Ена маркет", която ще управлява 17 магазина на "Фамилия".
Следващите шест месеца ще са като тестов модел за франчайзинг между веригите. След това "Фамилия" ще предложи и на други по-малки компании да се включат в мрежата. Обединявайки се в подобна схема, местните компании ще могат да устоят на конкуренцията на международните играчи, които подготвят стъпването си на българския пазар, обясни наскоро мениджърът на "Фамилия" Джорджи Овари.
Кой се продава
- "Пикадили" - една от водещите вериги за бързооборотни стоки. Заема нишата между
средния и високия клас и предлага както продукти за масово потребление, така специализирани храни. Компанията се отличава с иновативни подходи в предлагането и развитието си. Наскоро веригата дори започна инициатива да налага на пазара биопродуктите. Компанията, която беше създадена във Варна, има вече над десет магазина. От една година дружеството има обекти и в София - в "Мол София" и "Сити център София". Очаква се магазин на "Пикадили" да има и в Пловдив с отварянето на новите търговско-развлекателни центрове от типа "мол" в града.
Веригата "Пикадили" беше създадена от компанията "Боляри" АД, която в момента заедно с ЕБВР е собственик. Търговската дейност се ръководи от "Пикадили" ЕАД, която е 100%
собственост на Георги Папуров, показва справката в ДАКСИ.
- "Бурлекс" - веригата е собственост на "Бурлекс 104" АД. През миналата година компанията стана акционерно дружество, като средносрочната цел на неговите собственици е да излезе на борсата. В момента веригата има над десет магазина, като освен във Варна работи в Каварна и Добрич. По информация на собственика на компанията Николай Буров веригата има планове да отвори магазини и в други градове.
Кой планира навлизане на пазара
Сръбският холдинг "Делта" включва компании с няколко различни дейности, едната от които е свързана с производството на хранителни продукти, търговия, внос и представителство на международни марки, дистрибуция и др. Тази дейност е в рамките на компанията "Делта М груп" (Delta M Group). Компанията управлява няколко различни формата търговски вериги:
"Мини макси" (Mini Maxi) са малки магазини с търговска площ от 400 кв. м; "Макси" (Maxi) –
супермаркети между 400 и хил. кв.м търговска площ; "Супер макси" (Super Maxi) –
хипермаркети с площ над 2 хил. кв.м; "Темпо" (Tempo) - "кеш енд кери" магазини с площ над 12 хил. кв.м.
В средата на 2004 г. веригата получи заем от ЕБВР от 30 млн. евро, предназначени за
отварянето на 30 нови магазина. В края на 2005 г. придоби основния си сръбски конкурент - "C Market". През миналата година веригата обяви инвестиционен план за развитие, който предвижда влагането на 800 млн. евро до 2008 г.
През миналата година холдингът съобщи, че е в процес на обединение на търговската си
дивизия с тази на хърватската "Агрокор" с цел навлизане на пазара в Украйна, Румъния,
Албания и България.
Оборотът на холдинга през миналата година е 1.4 млрд. евро, а планираните продажби за тази година са в размер на 1.8 млрд. евро. Другите основни дивизии на холдинга са в сферата на застраховането, недвижимите имоти, спорта и др., пише още Дневник.