Източна Европа се налага като водеща дестинация за аутсорсване на електронния бизнес

Източна Европа започва да се налага като нова водеща дестинация за производство на електронни стоки, според изследване на изследователската агенция Frost & Sullivan.
Причина за значителното изнасяне на производството от водещи световни производители на електронни стоки към Източна Европа са все още ниските трудови разходи и наличието на висококвалифицирани кадри.
Секторът на услугите за производителите на електронни стоки се очаква да нарасне от 9 млрд. долара през изминалата година на близо 24 млрд. долара през 2013 година, сочи още изследването.
Нуждата от намаляването на разходите, на фона на високата конкуренция и спада в цените на електронните продукти, прави изнасянето на производството към страни с по-ниски разходи на труд "наложително", се казва още в изследването.
Тази необходимост караше компаниите първоначално да изнасят своето производство към азиатските страни, а впоследствие западноевропейските концерни все по-често да поглеждат към страните от Централна и Източна Европа, които освен че са по-близко, са и със значително по-малки културни различия.
Като заплаха пред по-нататъшното изнасяне на електронния бизнес на международните концерни към ЦИЕ се сочи обаче ускореният ръст на заплатите в тези страни.
Поскъпването на недвижимите имоти и повишението на данъците са фактори, които могат да започнат да отблъскват инвеститорите и да ги накарат да търсят други инвестиционни алтернативи.
Въпреки че големите инвестиционни проекти са в ход и продължават с пълна сила към страните от региона, те започват да губят конкурентните си предимства за инвеститорите, в сравнение с азиатските пазари например.
Специалистите коментират, че подобен феномен се е случвал и преди, визирайки страни като Мексико, Сингапур и Тайланд и ще продължава да се случва докато има места по света, които предлагат по-изгодни условия за инвеститорите.