Как авиокомпаниите измислят допълнителни такси, за да вземат повече пари от пътниците
Авиокомпаниите всячески се опитват да си докарат по-големи приходи, без да вдигат официално цените на билетите си. Вместо това те измислят нови видове такси, с които да ни измъкват повече пари.
Поради нарастващия брой нискобюджетни авиолинии, никой в бранша не може да си позволи да увеличава цените. В същото време обаче и никой не се церемони да налага допълнителни такси за какво ли не.
Ето десет от най-популярните допълнителни такси, които авиолиниите обичат да начисляват:
Такса за резервация
Варира между 5 и 25 долара.
Ед Пъркинс от сайта за онлайн резервации smartertravel.com предупреждава, че повечето авиокомпании таксуват между 10 и 25 долара за резервация.
Безплатна е само тази, посредством уеб сайта на самата компания – резервиране чрез каквито и да е други посредници се таксува допълнително. Ако се обадите по телефона, дори и на самата компания, също има такса, която варира между 5 и 15 долара. Същата сума трябва да си приготвите, дори ако използвате популярните интернет сайтове Expedia, Orbitz и Travelocity.
Промяна на датата на полета
Такса: най-малко 25 долара
Повечето авиокомпании искат солидна сума за услугата, а някои промоционални цени дори не могат да се променят изобщо.
Delta например изискват такса от 50 долара за промяна на датата. А ако не сте закупили билета посредством официалния им сайт Delta.com, или по телефона от самата компания, се прибавят още между 10 и 15 долара върху вече начислените 50 долара.
Дори и да искате да промените полета си само с час или два, то пак трябва да плащате. Continental и Northwest са въвели такса от 25 долара за желаещите да се качат на по-ранен полет същия ден.
Затова, преди да си купите билета, винаги проверявайте каква е политиката на компанията, в случай на промяна на плановете ви, и по възможност си купете билета от сайта на самата компания, а не чрез посредници.
Такса за подобрение на летищата
Варира между 4.50 и 160 долара
Ако в Чикаго се одобри проекта за нова писта на летище O'Hare International, пътниците ще трябва да плащат допълнителна летищна такса в размер на 4.50 долара. Такива такси има и на други летища в САЩ, макар че Федералната Администрация се опитва да ги регулира стриктно.
Положението при международните полети е дори по-лошо. През януари, Великобритания удвои летищните такси, заради вредните емисии газ, които се изпускат от самолетите, влизащи или напускащи територията на страната. За пътуващите в икономична класа новата такса е в размер на 80 долара, а за първа класа 160 долара.
От smartertravel.com съветват пътниците преди да изберат полет, да сравнят таксите на съответните летища.
Такса за избор на място
Между 15 и 299 долара
Когато летите в икономична класа има три възможности за място и никой не иска да стои по средата. Northwest и American имат такса от 15 долара за място до прозореца или до пътеката (т. е. не по средата).
Чекиране пред летището
Между: 2 долара на чанта, очаква се да дадете и бакшиш на служителя
На много летища има бюро за чекиране, изнесено на самия тротоар пред входа на летището. Така пътниците могат да предадат багажа си веднага щом слязат от таксито. Повечето авиолинии таксуват допълнително за услугата. При Alaska, Northwest и United airlines, таксата е в размер на два долара за куфар.
Всъщност толкова е ли е важно дали ще си предадете чантата на самото гише в летището или 100 метра по-рано?
Такса за багаж
Между 25 и 100 долара за свръх багаж и между 10 и 80 долара за всяка една над определения от авиокомпанията брой чанти
С нарастването на цените на горивата от авиокомпаниите стават все по-строги с изискванията за тегло на багажа. От юни Spirit Airlines въведоха такса от 10 долара за всеки чекиран куфар или чанта, като таксата е 5 долара, ако направите предварителна заявка. От този септември, British Airways няма да приемат куфари, тежащи повече от 51 паунда.
Преди години някои авиокомпании дори не се занимаваха да таксуват пътниците, ако багажът им леко надвишава нормата. Тези дни обаче отминаха. Днес дори и за един паунд (453 грама) ще ви поискат 25 долара!
Такса за издаване на хартиен билет
Между 50 и 75 долара
Дните на хартиените билети отминават. Ако обаче държите да ви изпратят такъв, се пригответе да си ги платите. При United таксата за хартиен билет е 75 долара, а при American, Continental, Northwest и U.S. Airways – 50 долара.
Удобства по време на път
Между 1 и 5 долара
Air Canada искат два долара за възглавница и одеяло!
JetBlue ще ви дадат слушалки за заглушаване на шума срещу 2 долара. При много полети безалкохолните и закуските се заплащат.
Авиокомпаниите не забраняват на пътниците да си носят собствени закуски, освен ако са в течно или подобно на гел състояние.
Такса за гориво
Между 14 и 70 долара
С повишаване цената на горивата авиокомпаниите увеличават таксите за гориво, които начисляват на билетите. Наскоро British Airways ги увеличи с шест долара. Така за полети по-дълги от 9 часа, таксата става 70 долара, а за по-кратките полети става 66 долара. Air France последва примера им като удвои своите.
Такса за връщане на билета или промяна на маршрута
Между 15 и 300 долара
Не всички билети могат да бъдат върнати или променени. Но дори и когато компанията го позволява, има солидни такси. При Northwest Airlines таксата е 50 долара, а при някои компании може да достигне 300 долара в зависимост от условията.