Значителният ръст на потребителските разходи в страните от Централна и Източна Европа е сред основните фактори за наводняване на региона с инвестиционни проекти за изграждането на търговски центрове, сочи публикация на финансовото издание Wall Street Journal.

Само в Полша се очаква въвеждането на нови 1.12 млн. кв. м нови търговски площи през следващата година, на фона на едва 205 000 кв. м за настоящата, или повишение от близо 5 пъти, според данни на Jones Lang LaSalle.

В Чехия пък на пазара се очаква да се появят 614 000 кв. м нови търговски площи, в сравнение с 400 000 за тази година.

Най-голям брой проекти в процес на изграждане сред страните от ЦИЕ има в Русия, следвана от Полша.

Значителният брой на инвестиционните проекти обаче е имал и в известна степен негативен ефект по отношение на доходността от подобен род инвестиции. Така например същата в страни като Чехия и Полша вече се доближава до доходността в развитите западноевропейски държави.

В Прага например търговските центрове носят годишна възвръщаемост от около 5%, което е близо до тази в размер на 4.75% в Лондон.

Това е и една от причините все повече инвеститори да отправят своя взор към страни още по на изток, като Румъния и България например, където възвръщаемостта все още изпреварва тази на подобни проекти в останалите страни от ЦИЕ.

В Румъния възвръщаемостта на инвестициите възлиза на 7.5% годишно, като малко по-висока е тя в България, възлизаща средно на около 8% годишно, според данни на консултантската агенция Cushman & Wakefield.