КЗК: Изискването „един фармацевт–една аптека” ограничава ефективната конкуренция

Комисията за защита на конкуренцията счита, че изискването в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, собственик на аптека да бъде единствено магистър-фармацевт, както и забраната за хоризонтално интегриране на аптеки, противоречат на Закона за защита на конкуренцията.
Проучването на комисията показва, че съсредоточаването на функциите на собственик и управител в едно лице създава условия за конфликт на интереси. Подобно изискване ще затрудни навлизането на нови участници на пазара на търговия на дребно с лекарствени продукти и би могло да застраши конкурентния баланс. Разделянето на фармацевтичната дейност от управлението ще позволи на фармацевтите да съсредоточат усилията си в своите професионални задължения, без да се налага да поемат отговорност за договаряне на цени, условия и доставки.
От своя страна, забраната за хоризонтална интеграция намалява стимулите за инвестиции и така лишава клиентите от нови или подобрени продукти и услуги. Премахва се и възможността за намаляване на цените чрез икономии от мащаба. КЗК предлага да бъде допусната хоризонтална интеграция, като се разреши на магистър-фармацевт или помощник-фармацевт да ръководят повече от една аптека.
Комисията счита, че задължението за постоянно присъствие на фармацевт в аптеката е достатъчно за да защити общественото здраве.
Що се отнася до забраната за вертикална интеграция, на ниво производител - търговец на едро - търговец на дребно, комисията приема, че на този етап, съществуващото ограничение е по-скоро обществено оправдано и обективно необходимо, доколкото гарантира разнообразие и по-пълно задоволяване на потребностите на потребителите. В противен случай съществува опасност от създаване или засилване на господстващо положение, както и от прилагане на неблагоприятни условия спрямо конкурентните предприятия. Консолидирането на предприятия от този тип може да доведе до предлагане на лекарства на много високи цени или на цени под тяхната себестойност с цел изтласкване на конкурентите от пазара. Съществен проблем би възникнал в малките населени места, където е възможно да съществуват една или две аптеки.
Становището на Комисията за защита на конкуренцията е изготвено по искане на Асоциация на собствениците на аптеки, относно съответствието на нормата на чл. 222 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ) с разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК).
В решението на КЗК е анализирана аналогичната нормативната уредба на петнадесет страни-членки на ЕС. Взети са предвид становищата на Асоциация на собствениците на аптеки, Български фармацевтичен съюз, Браншова камара на търговците-дистрибутори на едро с лекарства, Сдружение на българските фармацевтични производители, “Хигия” АД, “Актавис” ЕАД, “Байер” ЕООД, “Солвей Фарма” ЕООД, ”Либра” АД, “Борола” ЕООД, Комисия за защита на потребителите, Независим съюз на потребителите в България, Българска национална асоциация на потребителите, Федерация на потребителите в България и Министерството на здравеопазването.