Няма вариант, при който инцидентът със самолета Ту-154М с делегацията, придружаваща президента Георги Първанов до Мексико, да се дължи на човешка грешка от наземния екип или от екипажа. Това каза пред журналисти директорът на Дирекция "Авиационна безопасност" в Министерството на транспорта капитан Лилчо Лилов.

Не бих се наел да коментирам такова нещо, защото нещата не са такива, добави той, цитиран от БТА.

По думите на Лилов, колесникът се спуска с единствен кран, който се намира в пилотската кабина и екипажът или го спуска, или не, а останалото са системите, които управляват колесника.

Ту-154 е изключително надежден самолет, който в България е експлоатиран повече от 30 години в различни авиокомпании, каза Лилов. Случаят с нищо не е създал проблеми при изпълнението на специалния полет с президента, добави Лилов. С всеки самолет, независимо от това каква марка е и къде е произведен, могат да се случат такива проблеми, коментира Лилов.

Той уточни, че проблемът е свързан с това, че след излитането на самолета не се е прибрал носовият колесник и това е наложило изразходването на гориво от самолета до необходимото тегло за извършване на кацане, което е станало с нормално спуснат колесник, без проблеми за пътуващите в самолета. Такива неща са се случвали не само на този тип самолети, но и на други типове, каза Лилов. Той добави, че е възможно това да се дължи на някаква разхерметизация на системата или на удар от птица по време на старта на самолета по пистата и набирането на скорост за излитане. Важното е, че самолетът е подсигурен колесникът да се спуска, което да гарантира безопасността на пътниците, посочи експертът.

Той съобщи, че екипажът е действал според инструкцията за експлоатация, изразходвано е горивото, колесникът е спуснат и самолетът е извършил нормално кацане на летището. Спускането на колесника е подсигурено по три различни начина и за нас няма съмнение, че колесникът ще бъде спуснат, защото така е конструиран самият самолет, каза Лилов. По думите му, неприятностите са за тези, които пътуват, защото, за да се продължи след такова събитие, трябва да се извърши пълен преглед на самолета.

Лилов добави, че са предприети действия пътуващите в самолета да се приберат с други полети.

Той допълни, че има вариант, в който, след като няма да има пътници на борда, да се получи разрешение за техническо прелитане на самолета празен и със спуснат колесник до България.

При това положение се очаква прегледът на машината да бъде извършен в нашата страна. Лилов изрази очакване към процедурата по прибиране на самолета в България без пътниците да пристъпи правителственият Авиоотряд 28.

Както БТА съобщи, тази нощ самолетът, превозващ президента Георги Първанов и придружаващата го делегация към Мексико, бе принуден да извърши аварийно приземяване на Азорските острови заради повреда на носовия колесник.

Припомняме, Президентът Георги Първанов отмени посещението си в Мексико, след като снощи в правителствения самолет "Ту 154" бе открита техническа повреда.