Пазарът на лизингови услуги е нов и се развива динамично, но все още не е много популярен сред бизнеса. Това показва пазарното проучване “Лизинговите услуги в България – Очаквания и перспективи” на GfK Bulgaria, направено по поръчка на Райфайзен Лизинг България ООД.

Проведено през месец декември 2007 г., проучването обхваща компании и търговци на автомобили, строителна и транспортна техника, машини и съоръжения в градовете София, Пловдив и Варна.

Според изследването бизнес отношенията с лизингови компании не са концентрирани в няколко фирми от бранша, а се наблюдава голям избор и използване на различни компании, предлагащи подобни решения. Някои от компаниите имат сравнително висока популярност, която може да се сравни с познатостта на някои банки. Това се дължи на факта, че лизинговите услуги започват да се възприемат от фирмите като удобни и търсени бизнес решения.

Според проучването леките автомобили са най-търсените лизингови активи. Повече от половината договори с компании са сключени за закупуването на лек автомобил (57.8%). Освен това фирмите търсят на лизинг товарни автомобили (13.9%) и индустриално оборудване (12.1%). Това търсене може да се обясни с нуждите на бизнеса от оптимизиране и разрастване на дейността, за разширяване и обновяване на автомобилния парк.

Връзката между лизинговата компания и обслужващата банка е определяща за финансовите решения на фирмите. Най-много договори за лизинг участниците в проучването са сключили през обслужващата ги банка (35.3%). Доставчиците на активи осъществяват една четвърт от връзките с компаниите (26.0%). Според проучването на Райфайзен и GfK този начин на комуникация между клиента и лизинговата компания предстои да се развива, тъй като подобен вид отношения са удобни и за двете страни. Други 26.0% от изследваните компании и търговци осъществяват директен контакт с лизинговата компания. Половината от изследваните фирми и търговци заявяват, че биха сключили договор за лизинг с компания на тяхната основна банка.

Основната полза, която прави лизингът предпочитан начин за финансиране в бизнессектора, е възможността за разширяване на бизнеса в кратки срокове (76.4%). На второ място респондентите оценяват високо гъвкавите схеми (70.2%) и процедури (74.3%) по договаряне, които се предоставят. Също така за бизнеса е важно да планира оптимално разходите си, което гъвкавите лизингови схеми на разплащане могат да осигурят (70.2%).

В сравнение с алтернативните форми за финансиране, по-лесната процедура за одобрение на договора е най-голямото предимство на лизинга, което фирмите посочват (46.6%). Други предимства са по-малкият обем изисквана документация (43.7%) и липсата на допълнително обезпечение, в сравнение с банковия кредит (39.8%). Близо 1/3 от изследваните мениджъри на компании заявяват, че лизингът няма недостатъци.