"Преди няколко години се считаше, че биогоривата са решението на проблема с климата. Днес някои казват, че те не са част от решението, а част от проблема". Така Dorette Corbey (ПЕС, Холандия) описа променящата се представа за горивата, произведени от растителни суровини, при откриването на семинар, посветен на устойчивото производство на биогорива.

В семинара, председателстван от Corbey, участваха учени и представители на Комисията и Съвета, на неправителствени организации и на федерации на производителите на биогорива, съобщиха от представителството на Европейския парламент у нас. Сред участниците имаше и гости от Бразилия и Малайзия - страни, които имат големи интереси в този сектор.

Какво представляват биогоривата?

Биогоривата се произвеждат от растителни суровини и се използват основно за целите на транспорта. Най-известните сред тях са биодизелът и биоетанолът. Те могат се използват или в чисто състояние, или смесени с конвенционалните горива. Теоретично, биогорива могат да бъдат произведени от всеки биологичен материал, съдържащ скорбяла, захар или мазнини. На практика обаче, основните суровини за тяхното производство са хранителните култури като царевица, соя, рапица, захарно цвекло и палма.

Защо се използват?

Биогоривата се използват с оглед на постигането на по-голяма енергийната сигурност (националното производство спомага за намаляване на зависимостта от внос на петрол и газ) и като "зелена алтернатива" на изкопаемите горива.

Европейският съвет от март 2007 г. реши до 2020 г. минималният дял на биогоривата да е 10% от общото потребление на бензин и дизел от превозните средства.

Къде е проблемът?

Напоследък се заговори много за негативните аспекти на биогоривата. Според някои проучвания редица култури, отглеждани за производството на “зелени” алтернативи на изкопаемите горива, освобождават във въздуха далеч повече въглеродни емисии, отколкото растенията могат да абсорбират. Сочат се все по-често страничните ефекти от "индустриалното" земеделие, например намаляването на биологичното разнообразие, причинено от прочистването на хиляди хектари девствени гори, високото потребление на вода и други.

Критиците на биогоривата твърдят, че тенденцията за увеличаване на дела на енергийни източници на биооснова рискува да обрече на недостиг на храна и бедност третия свят. Важни култури като царевица, захарна тръстика, соя и други все повече се ползват за добив на биогорива. От една страна, това спомага за стабилизирането на цените на петрола и открива нови пазари, но, от друга, намалява достъпът на бедните страни до тези продукти. Оттук и въпросът: морално уместно ли е да използваме храна, за да я превръщаме в гориво ?

Мнения на участниците в семинара

Един от основните въпроси, които бяха дискутирани по време на семинара, бе какво намаление на емисиите би трябвало да се постигне чрез използването на биогорива? Еврокомисията бе предложила 30%, но според позицията на парламентарната Комисия по земеделие (отразена в доклада на Dorette Corbey), "при биогоривата, които са начин за постигане на целите на Европейския съюз за намаляване на емисиите на парникови газове, и по-конкретно в транспортния сектор, това намаление следва да бъде най-малко 50%, в сравнение с изкопаемите горива, за да балансира отрицателните последици от отглеждането на култури за гориво".

Някои от участниците в семинара обаче бяха критично настроени към това предложение. Според Anja Weisgerber (ЕНП-ЕД, Германия) подобно решение би довело до "изключване на най-произвежданите сега в Европа биогорива". Председателят на Комисията по земеделие Neil Parish (ЕНП-ЕД, Великобритания) отбеляза, че една от основните ползи от биогоривата е в добавената енергийна сигурност, "но ако единственият начин за постигане на задължителните цели е чрез внос на всички наши биогорива, несъмнено снабдяването с тях би било също толкова уязвимо, колкото и снабдяването с петрол или газ".

Dorette Corbey посочи, че "биогоривата могат да доведат до повишаване на цените на храните, до унищожаване на ценни природни ресурси и биоразнообразие и дори до увеличаване на емисиите на парникови газове. "Все още обаче има надежда за биогоривата, но трябва са правим разлика между добри и лоши биогорива (...) Добрите могат да са от полза за околната среда", заяви тя.

Какво предстои?

Сега Парламентът и Съветът се опитват да стигнат до споразумение по ревизирана директива за качеството на горивата. След приключването на тези преговори докладът на Dorette Corbey ще бъде представен на пленарна сесия.