Цените на продовлствените стоки като хляб, мляко, яйца, масло и др. в Русия остават замразени на ценовите си нива от 28 януари 2008 г. В това си състояние те ще останат до 1 май. Дотогава държавните служители ще трябва да изготвят постоянни мерки, които да не позволяват рязък скок в цените на продоволствените стоки, съобщава руската информационна агенция Интерфакс.

По този въпрос позициите на министрите на търговията и на селското стопанство се разминават. Инициативата на Алексей Гордеев предвижда законодателни промени, които да ограничат търговската надценка на обществено значими хранителни продукти в диапазона 10-12%. „В момента надценката достига 30-40%, а трудът на селяните се оценява с надценка от 20-25% - това е несправедливо“, заявил министърът.

Ответният отговор на Елвира Набиулина, министър на икономическото развитие и търговията не закъснял. Според нея подобни постоянни мерки не са оптимални и могат да допринесат до отрицателни последици, като дефицит на тези стоки и др. „Подобна мярка може да се използва единствено краткосрочно, когато има външни шокове“, пояснява Набиулина.

„Държавата е в правото си да приема онези закони, които счита за необходими, ние ще се съобразяваме с тях. Колкото до ограниченията по търговската надценка, за нас няма нищо страшно. Списъкът включва контролът върху шест стоки, а базовият ни асортимент се състои от над 3 хил. наименования“, коментирал Олег Гончаров от веригата "Магнит".

Генералният директор на ООО "Бородино-Агро" Артем Мареичев заявил, че инициативата на правителството в насока ограничаване на търговската надценка е дългоочаквана, до колкото резкият ценови скок през миналата година на продуктите от първа необходимост удари джоба на най-нуждаещата се прослойка в Русия. Според него подобна мярка ще намали двойно разходите на купувачите на дребно.

Анализаторът на финансовата корпорация "Открытие" Ирина Яроцкая смята, че фиксирането на надценката на нива 10-12% може да се отрази негативно върху бизнеса на онези търговски вериги, които така или иначе поддържат ниски цени. „Съществуват вериги, при които маржинът и без друго не е висок, като разчитат предимно на повишаване на оборота, провеждат различни рекламни кампании, предлагат отстъпки“, смята тя.