Китайското приложение TikTok има около 142 милиона потребители в ЕС, предимно млади европейци, което я превръща в ключова територия за кампаниите на онези, които се стремят към младежкия вот.

Но някои кандидати умишлено отхвърлят платформата поради опасения, че китайското правителство може да следи чувствителни данни и че дезинформацията може да изкриви вота.

Урсула фон дер Лайен, водещият кандидат на дясноцентристката Европейска народна партия, ще се откаже от TikTok в навечерието на вота, потвърди нейният предизборен екип миналия петък, с което иска да подкрепи все по-твърдата позиция на ръководството си по отношение на платформата.

В понеделник вечерта фон дер Лайен, която в момента жонглира между това да води кампания за гласове и да остане шеф на Европейската комисия - също отказа да изключи потенциална обща забрана на TikTok в ЕС, ако остане начело на изпълнителната власт.

Запитана по време на дебат на водещите кандидати в Маастрихт дали би могла да последва примера на САЩ, където президентът Байдън подписа законопроект, който може да забрани TikTok, фон дер Лайен отговори: "Това не е изключено."

"Ние знаем точно каква е опасността от TikTok", добави тя, цитирана от Euronews.

Но избягването на платформата за споделяне на видеоклипове може да има цена на изборите, тъй като някои партии, особено в крайната десница, събират последователи и потенциални избиратели с лично и политически натоварено съдържание.

В края на февруари председателят на Европейския парламент Роберта Мецола публикува първия си TikTok, точно една година след като нейната институция забрани приложението от работните устройства на служителите.

В профила си Мецола може да бъде видяна да приготвя белгийски гофрети, да имитира песен на Тейлър Суифт и да рекламира Twistees.

В интервю за Euronews миналата седмица Мецола обосновава решението си да върви срещу собствените си правила: "Трябваше да се направи избор - дали да отидем в платформата на социалните медии - или не."

"Четири държави ще гласуват от 16-годишна възраст, една държава ще гласува от 17-годишна възраст", добави тя. "Това, което не искам, е тези млади хора да получават новините си потенциално от пропагандни или дезинформационни източници. Затова си казахме да влезем там, да предадем посланието си и да се надяваме, че след като децата започнат да скролват, ще получат нещо, което ще им каже: "Ооо, това ми харесва, ще отида да гласувам".

Габриеле Бишоф, германски евродепутат от лявата партия на социалистите и демократите, която се бори за преизбиране, също се реши да се включи от страх да не позволи на крайно десни претенденти да заемат превес в приложението.

"Дълго време не използвах TikTok, но след това видях как десните партии заливат социалните медии", казва тя пред Euronews, като добавя, че използва отделно устройство, за да публикува видеоклиповете си, за да избегне потенциално наблюдение или извличане на данни.

Евродепутатът от Зелените Тили Мец, която също е в TikTok, е съгласна: "Ако наистина искаме да се обърнем и към най-младите хора, мисля, че не можем да оставим отново крайно десните партии да бъдат в TikTok, докато ние казваме, с известна арогантност, не, аз не харесвам социалните мрежи."

Но други, като фон дер Лайен, умишлено избягват платформата в ясен знак на противопоставяне срещу Китай, на фона на нарастващите твърдения за намеса в Европейския парламент в момент, когато блокът използва новия си цифров правилник, за да държи TikTok под контрол.

Часовникът на TikTok тиктака?

Въпреки че платформата е ключов инструмент в предизборната кампания на кандидатите и на самия Европейски парламент, Брюксел увеличава натиска върху платформата.

По-рано този месец TikTok беше принудена да спре отделна версия на приложението си, след като Комисията започна официално разследване поради опасения за увреждане на психичното здраве на непълнолетни лица съгласно така наречения Закон за цифровите услуги (DSA).

Това е второто разследване на платформата по силата на DSA - новия цифров правилник на ЕС, който може да доведе до налагането на големи глоби на социалните мрежи или до временното им спиране.

TikTok също така беше помолена да засили борбата си срещу дезинформацията в навечерието на гласуването през юни.

Meta също е на фокус

Мeta също застана на прицел от Европейската комисия с мащабно разследване за спазването на строгите правила на ЕС за интернет съдържание.

Комисията заяви, цитирана от CNBC, че разследва компанията поради опасения, че тя не е направила достатъчно, за да осигури ефективна борба с дезинформацията преди предстоящите избори за Европейски парламент.

В изявлението на Комисията от вторник се казва, че има подозрения, че Meta не спазва задълженията по Закона за цифровите услуги относно борбата с измамните реклами, кампаниите за дезинформация и координираното неавтентично поведение в ЕС.

Комисията също така заяви, че Meta може да е нарушила DSA, като е понижила политическото съдържание в системите за препоръки на Instagram и Facebook, което според нея е нарушило изискванията за прозрачност.

"Имаме добре установен процес за идентифициране и намаляване на рисковете в нашите платформи", отговаря говорител на Meta пред CNBC.

"Очакваме с нетърпение да продължим сътрудничеството си с Европейската комисия и да им предоставим допълнителни подробности за тази работа."

Блокът също така изрази недоволство от липсата на ефективна трета страна, инструмент за гражданско обсъждане и наблюдение на изборите в реално време преди изборите, както и други гласувания в различни отделни държави членки.

ЕК каза в изявление, че Meta е в процес на амортизация на своя инструмент CrowdTangle, който представлява средство за публични прозрения, позволяващ наблюдение на изборите в реално време от страна на изследователи, журналисти и гражданското общество чрез визуални информационни табла.

От своя страна компанията твърди, че CrowdTangle е неефективен инструмент за наблюдение на избори, тъй като не разполага с достатъчно публично достъпни данни. На този фон Meta изгражда нови механизми, за да осигури достъп до по-изчерпателни данни от своите платформи.

Риск от сурова глоба

Компанията е обвинена в нарушаване на Закона за цифровите услуги, който е новаторски подход на ЕС, въведен в края на 2020 г., за да определи как регулаторните органи да следят отблизо мерките за модериране на съдържанието на технологичните гиганти, както и усилията за справяне с манипулирането на избори.

Законът за цифровите технологии, който влезе в сила на 17 февруари 2024 г., изисква от интернет гигантите да предоставят на потребителите информация за причините, поради които им се препоръчват определени уебсайтове, или други подробности, както и възможността да се откажат от тях.

Рекламите в тези платформи също така трябва да включват етикет за това кой е платил за тях.

Правилата включват и разпоредби, с които се гарантира, че платформите намаляват рисковете от дезинформация и манипулиране на изборите.

Миналата седмица Комисията проведе "стрес тест", за да провери готовността на платформите да се справят с манипулативното поведение в подготовката за изборите.

Регулаторният орган заяви, че е "открил пропуски и области за подобрение" и е набелязал начини за подобряване и засилване на сътрудничеството между заинтересованите страни.

Meta се класифицира като много голяма онлайн платформа (VLOP) съгласно закона на ЕС за DSA, което означава, че е изправена пред по-строг контрол от страна на регулаторите и потенциално по-големи глоби, ако се отклони от правилата в региона.

Неспазването на задълженията може да доведе до глоби в размер до 6% от глобалния оборот на компанията и до временна забрана за извършване на дейност в континента.

Комисията заяви, че ще продължи да събира доказателства, например чрез изпращане на допълнителни искания за информация или провеждане на интервюта и инспекции.

Блокът предупреди, че може да предприеме по-нататъшни стъпки за правоприлагане, включително временни мерки и решения за несъответствие, ако счете такава стъпка за необходима. Към този момент не е определен правен срок за приключване на официалните процедури.