ByteDance е готова да закрие TikTok в САЩ, но не и да я продаде на американски собственик
Алгоритмите, на които TikTok разчита за своите операции, се считат за основни за цялостната дейност на компанията майка
Собственикът на TikTok ByteDance ще предпочете да закрие социалната си мрежа, вместо да я продаде, ако изчерпи всички правни възможности за борба със законодателството за забрана на платформата в магазините за приложения в САЩ, твърдят четирима източници, запознати с въпроса, пред Reuters.
Алгоритмите, на които TikTok разчита за своите операции, се считат за основни за цялостната дейност на ByteDance, което би направило продажбата на приложението в пакет с тях малко вероятна, категорични са източниците, близки до компанията майка.
TikTok съставлява малък дял от общите приходи и дневните активни потребители на ByteDance, така че китайският технологичен гигант би предпочел в най-лошия случай приложението да бъде спряно в САЩ, отколкото да го продаде на потенциален американски купувач. Спирането на приложението би имало ограничено въздействие върху бизнеса на ByteDance, като същевременно компанията ще си запази пълния контрол върху основния си алгоритъм.
Късно в четвъртък в изявление, публикувано на притежаваната от ByteDance медийна платформа Toutiao, компанията заявява, че не планира да продава TikTok, в отговор на статия на The Information, в която се казва, че проучва сценарии за продажба на американския бизнес на TikTok без алгоритъма, който препоръчва видеоклипове на потребителите.
Главният изпълнителен директор на TikTok Шоу Зи Чу заяви в сряда, че компанията за социални медии очаква да спечели съдебно оспорване, за да блокира законодателство, подписано от президента Джо Байдън, което според него ще забрани популярното ѝ приложение за кратки видеоклипове, използвано от 170 млн. американци. Законопроектът, приет с огромно мнозинство от Сената на САЩ във вторник, е продиктуван от широко разпространените сред американските законодатели опасения, че Китай може да получи достъп до данните на американците или да използва приложението за шпионска дейност. Подписът на Байдън определя краен срок за продажбата на 19 януари - един ден преди изтичането на мандата му - но той може да удължи срока с три месеца, ако установи, че ByteDance отбелязва напредък в изпълнението на изискванията.
Китайският гигант не оповестява публично финансовите данни на нито едно от своите подразделения. Според вътрешни източници компанията продължава да печели най-много пари в Китай, главно от други свои приложения като Douyin, китайския еквивалент на TikTok. На САЩ се падат около 25% от общите приходи на платформата за социални медии през миналата година, казва друг източник на информационната агенция, пряко запознат с темата.
Reuters интервюира повече от половин дузина инвестиционни банкери, които заявяват, че е трудно да се прецени колко струва TikTok в сравнение със сходните конкуренти Facebook и Snap, тъй като финансовите данни на TikTok не са широко достъпни.
Приходите на ByteDance през 2023 г. са нараснали до близо 120 млрд. долара от 80 млрд. долара през 2022 г., твърдят вътрешни източници, а дневните активни потребители на TikTok в САЩ съставляват едва около 5% от общите за ByteDance в световен мащаб.
Алгоритми, които не се продават
TikTok споделя едни и същи основни алгоритми с приложенията на ByteDance на китайския пазар като платформата за кратки видеоклипове Douyin. Те се смятат за по-добри от тези на местни конкуренти като Tencent и Xiaohongshu. Затова и на практика би било невъзможно да се продаде TikTok в пакет с нейните алгоритми, тъй като лицензът им за интелектуална собственост е регистриран под името ByteDance в Китай, което означава, че платформата трудно може да се отдели от своята компания майка. Освен това отделянето на алгоритмите от американските активи на TikTok би било изключително сложна процедура и ByteDance едва ли въобще обмисля този вариант.
ByteDance също така не би се съгласила да продаде един от най-ценните си активи - своя "таен сос" - на конкуренти, категорични са вътрешните източници, визирайки алгоритъма на TikTok.
През 2020 г. администрацията на Тръмп се опита да забрани TikTok и притежаваната от китайци WeChat, но беше блокирана от съдебната система. Оттогава приложението за кратки видеоклипове се сблъсква с различни опити за забрана в САЩ и други държави.
Китай вече посочи, че вероятно ще отхвърли принудителното отчуждаване на приложението TikTok през миналата година.
"Китай категорично ще се противопостави на принудителната продажба на TikTok", заяви говорител на Министерството на търговията на пресконференция в Пекин в края на март 2023 г. "Продажбата на TikTok е свързана с износ на технологии и трябва да премине през административни лицензионни процедури в съответствие с китайските закони и разпоредби."
През 2020 г. Китай представи Закона за експортен контрол, а окончателният текст разшири определението за "контролирани изделия" спрямо предишните проекти. Според държавните медии поправката гарантира, че износът на алгоритми, изходни кодове и подобни данни подлежи на процес на одобрение.
Като се изключат алгоритмите, основните активи на TikTok включват потребителски данни.