Голямата битка за TikTok
Може ли китайското приложение да отвърне на удара от Конгреса на САЩ
Ден след като американските законодатели гласуваха с огромно мнозинство, за да принудят китайския собственик на TikTok да продаде приложението, главният му изпълнителен директор Шоу Зи Чу изрази объркване.
"Има много шум", заяви той по време на посещението си в Капитолийския хълм. "Не чух какво точно сме направили, което да е погрешно", допълни той.
Коментарът дойде точно след като законодателите изразиха загриженост, че китайската компания, ByteDance, собственик на приложението, контролира това, което се е превърнало в най-предпочитаната социална медия за американските тийнейджъри и младежи, отбелязва Financial Times.
ФБР и разузнавателните служби се притесняват от всичко - че Китай получава личните данни на американците или че може да използва алгоритъма на приложението за разпространение на дезинформация и намеса в изборите в САЩ.
Главният изпълнителен директор беше уведомен от законодателите какво според тях не е наред още през март миналата година, когато беше изслушан в Капитолийския хълм на фона на нарастващото напрежение между САЩ и Китай.
В сряда Камарата на представителите най-накрая взе отношение по тези опасения, като одобри законопроект, забраняващ на магазините за приложения да предлагат TikTok, освен ако ByteDance не се откаже от популярната платформа за споделяне на видео в рамките на 180 дни.
Шоу Зи Чу определи резултата, подкрепен както от републиканците, така и от демократите, като "много разочароващ".
Сега на ход е Сенатът, който трябва да реши дали да се заеме с мярката и все още не е ясно как ще действа.
Но президентът Джо Байдън заяви, че ще подпише законопроекта, ако той стигне до бюрото му. Коментарът беше изненадващ за някои наблюдатели, тъй като президентската му кампания използва TikTok, за да достигне до по-младите избиратели.
TikTok твърди, че законопроектът на Камарата на представителите е противоконституционен и настоява, че приложението не се контролира от китайското правителство.
Притесненията зад Океана не засягат само националната сигурност. Все повече американци получават новините си от TikTok, а според някои това е неправомерно влияние. Еврейските групи в САЩ например обвиняват мрежата, че с разгръщането на войната в Газа тя дава на пропалестинските гласове по-голяма тежест в алгоритъма си, отколкото на произраелските.
TikTok "е денонощният новинарски канал на толкова много от нашите млади хора", заяви изпълнителният директор на Лигата за защита на правата на човека Джонатан Грийнблат в интервю в края на миналата година, "засилвайки антисемитизма и антиционизма без никакви последствия".
Макар Шоу Зи Чу да твърди, че не знае какво е направил ТикТок погрешно, редица служители в ByteDance се чувстват подведени и измамени от главния изпълнителен директор и други лица, участвали в разработването на стратегия, която е отворила вратата приложението да се превърне в наследник на Huawei, китайския телекомуникационен гигант, до голяма степен изхвърлен от американския пазар поради опасения за националната сигурност.
"Стратегията ни беше погрешна", твърди вътрешно лице от ByteDance, според когото главният съветник на компанията "игра в отбрана и не успя да предложи по-активна стратегия". Служителите добавят, че Чу "или е твърде упорит, или не е знаел какво предстои".
Но най-важният въпрос за TikTok сега е какво ще направи Сенатът.
Чък Шумър, лидерът на мнозинството на демократите в Сената, все още не е обявил дали и как Горната камара на Конгреса може да разгледа законопроекта. Голямото мнозинство в Камарата на представителите и рядката двупартийна подкрепа дават значителни предимства това да се случи.
Всъщност, самият TikTok спомогна за натрупването на част от инерцията, която стои зад тази подкрепа. През седмицата, предшестваща гласуването, много политици бяха разгневени, след като компанията използва собственото си приложение, за да помогне на абонатите да регистрират жалби до представители в Конгреса.
Депутатите от Камарата на представителите получиха и поредица от класифицирани документи от служители на разузнаването, които според наблюдатели са помогнали за увеличаване на подкрепата за законопроекта.
Няколко ключови сенатора вече се обявиха категорично в подкрепа на проекта. Марк Уорнър, ръководител на комисията по разузнаване от Демократическата партия и неговият заместник от Републиканската партия Марко Рубио заявиха, че "очакват с нетърпение да работят заедно, за да бъде приет този законопроект в Сената и да бъде подписан като закон".
Джон Фетърман, прогресивен демократ от Пенсилвания и ястребът републиканец Джош Хоули от Мисури също се присъединиха към призивите законопроектът да бъде внесен скоро. Не е ясно обаче дали сенаторите, готови да подкрепят мярката, са 60 – броят, необходим срещу процедурни механизми за блокиране на приемането ѝ.
Републиканецът Ранд Пол се противопоставя на законопроекта по съображения, свързани със свободата на словото, както и някои демократи. Републиканецът Майк Лий от Юта го осъди като прекомерно правомощие на изпълнителната власт.
По-сложният път в Сената е убедил топ мениджърите на TikTok, че законопроектът няма да бъде одобрен от Камарата на представителите.
"Изглежда, че той ще умре в Сената", казва източник, запознат със стратегията на китайската компания. "А ако не умре в Сената и бъде подписан като закон, ByteDance определено ще търси правата си по съдебен път."
Компанията е минавала през това и преди, припомня FT.
През 2020 г. тогавашният президент Доналд Тръмп издаде изпълнителна заповед за блокиране на TikTok в САЩ и даде на ByteDance 90 дни да освободи американските си активи. Компанията оспори заповедта в съда и тя беше блокирана часове преди да влезе в сила.
Миналата седмица Доналд Тръмп се обяви против законодателството, отчасти защото според него то ще помогне на конкурентната платформа Facebook, която му забрани да я използва в продължение на две години.
Привържениците на TikTok се надяват Тръмп да промени ситуацията в тяхна полза.
Според близък до компанията източник, инвеститори на ByteDance са се свързали с изборния щаб на Тръмп, за да представят данни, които подчертават колко популярен е бившият президент в TikTok в сравнение със съперника му Джо Байдън.
"На хората на Тръмп са били показани куп данни от TikTok как изпреварва Байдън и това очевидно му е харесало", коментира вътрешен източник. От щаба на Тръмп не са отговорили на запитването за коментар.
Някои наблюдатели са на мнение, че TikTok можеше да избегне това, ако главният изпълнителен директор беше подходил различно в показанията си пред Конгреса през март миналата година.
"Това, което трябваше да направи, беше да накара сенатори като републиканците Тед Круз и Марко Рубио да излязат и да обявят победа, предлагайки им сделка, която ги устройва", коментира вътрешен служител от ByteDance.
Сега на компанията остава само да се надява, че Тръмп ще се върне в Белия дом през 2025 г.
Дотогава по-големият въпрос, който ще се стовари върху TikTok, е дали тя може да бъде продадена – и на кого.
През 2020 г. Microsoft проведе разговори за сделка, но те се провалиха. По-късно Oracle и Walmart постигнаха споразумение за закупуване на операциите ѝ в САЩ, но сделката беше отложена, след като администрацията на Байдън реши да преразгледа транзакцията.
Китайското правителство даде ясно да се разбере, че не желае ByteDance да продава TikTok. Но възобновяването на сделката с Oracle може да не е изключено, ако Тръмп, който е отявлено близък с изпълнителния ѝ председател Лари Елисън, се върне на власт в Белия дом.
Компанията не разкрива цифри, но според петима души, запознати с дейността ѝ, приходите в САЩ през 2023 г. са 16 млрд. долара от общо 120 млрд. в световен мащаб.
Инвеститорите в ByteDance са изправени пред месеци на допълнителна несигурност и са разочаровани от начина, по който компанията майка се справя със ситуацията.
Един от ранните инвеститори, който поддържа значителен дял в компанията, смята, че ByteDance "не е съобщила нищо" за създалата се ситуация.
"Те са дълбоко некомуникативна компания. Опитваме се да разберем какво се случва. Шоу също се опитва да разбере, той не знае какво правят. Тяхното убеждение беше, че никога няма да се стигне дотук. Когато за последен път говорих с Шоу, той потвърди това", допълва инвеститорът.
Макар ситуацията в САЩ да се развива в трудна за TikTok посока, има малко доказателства, че натискът ще накара други държави да последват техния пример, както някои американски съюзници се насочиха към Huawei.
TikTok отрича твърденията на служителите на разузнаването и сигурността на САЩ, че представлява заплаха. Настоява, че е създала структура в САЩ, наречена "Проект Тексас", която изолира личните данни на американците от когото и да било в Китай.
Но преди това компанията трябваше да признае, че в миналото китайски служители на ByteDance са имали достъп до някои американски данни.
Наскоро директорът на ФБР Кристофър Рей заяви на Капитолийския хълм, че ByteDance ще бъде задължена да предаде данните на Пекин, ако бъдат поискани, поради китайските закони за национална сигурност.
Говорител на TikTok не отговори на въпросите как ByteDance може да откаже такива искания от Пекин.
Засега TikTok е забранен на правителствени устройства в няколко държави извън САЩ, включително и в останалите членове на мрежата за обмен на разузнавателна информация "Пет очи": Канада, Австралия, Нова Зеландия и Обединеното кралство. Във Великобритания TikTok също може да се сблъска с проблеми заради закон за защита на данните, който скоро влиза в парламента.
Индия е забранила на TikTok да работи в страната заради геополитическото напрежение между двете азиатски сили.
Компанията се сблъсква с критики в други държави, включително Италия, заради съдържание, което се счита за вредно за по-младите потребители. Но разговорите за забрана на платформата срещнаха ожесточена съпротива от страна на политиците, които използват приложението.
В Тайван вълната от дезинформация и пропаганда срещу управляващата Демократична прогресивна партия в TikTok преди президентските избори на 13 януари също предизвика ожесточен дебат как да се противодейства на платформата за социални медии.
За служителите в TikTok, ситуацията в Конгреса само е увеличила натиска. Моралът вече е бил нисък поради продължаващата вътрешна реорганизация, но е спаднал още повече, тъй като ръководството не е съобщило почти нищо за потенциалната забрана.
"Корабът потъва и всичките ми колеги вече обсъждат колко ще бъдат обезщетенията ни. Ще съм щастлив, ако продадат приложението. Може би така ще се въведе по-добра корпоративна култура в компанията", коментира един от служителите в TikTok.