Създаването на онлайн съдържание – план „Б“ за мнозина, загубили работата си
Съкратените от технологичния и финансовия сектор не чакат да бъдат наети на нова позиция. Вместо това, се обръщат към онлайн платформи като TikTok
С компактно огледалце в едната ръка и четка за мигли в другата, Грейс Сю съобщава на своите около 300 000 последователи в TikTok, че вероятно ще бъде уволнена. В следващия клип тя им казва, че е била права, но все пак е планирала да смени попрището – да стане създател на съдържание.
„Предполагам, че решението е взето вместо мен“, казва тя на зрителите във видеото, публикувано по-рано тази година, и добавя: „Вселената си е казала думата.“
По всичко личи, че пазарът на труда в САЩ е стабилен, като през март работодателите са наели около 303 000 души. Нивото на безработица остава под 4% вече 26 поредни месеца, което е най-дългата подобна серия от 60-те години насам, пише Inc.
Но това не е утеха за хилядите хора, които въпреки всичко са загубили работата си. Наемането на персонал в голяма степен е ограничено до няколко индустрии, а технологичният и финансовият сектори са разкрили само малък брой работни места през последната година.
Вместо обаче да опитват да се върнат към традиционната заетост, хора като 26-годишната Сю си проправят нов път – в социалните мрежи, където чрез създаване на онлайн съдържание – вариращо от образователно до забавно, могат да печелят пари от сделки с марки и реклама.
„Съмнявам се, че повечето хора още вярват във възможността да намерят сигурност – постоянна сигурност, в работата на щат“, казва Сара Дамаске, която изучава трудови и осигурителни отношения и социология в Пенсилвания.
„Мисля, че създаването на съдържание за социалните мрежи е по-малко рисковано от традиционната работа“, добавя тя.
В индустрия, оценявана на 250 млрд. долара, 4% от създателите на съдържание в световен мащаб прибират повече от 100 000 долара годишно, според Goldman Sachs Research.
YouTube – считан за една от най-доходоносните платформи, има повече от 3 млн. канала в партньорската си програма, чрез която създателите на съдържание печелят пари. Според говорител на компанията през последните три години тя е изплатила повече от $70 млрд.
Междувременно от TikTok отчитат 15% ръст на монетизацията на потребителите, въпреки че платформата е изправена пред заплахата от национална забрана, която би лишила от доходи голям брой създатели на съдържание.
Много хора се обръщат към създаването на съдържание на пълен работен ден едва след като видят, че трудът им се отплаща, казва Брук Ерин Дъфи, професор по комуникации в университета Корнел. Или пък са принудени да се занимават с това, за да си намерят отново работа.
Освен това пандемията промени начина, по който служителите възприемат работата си, като много от тях предпочитат да имат по-голям контрол върху графиците си и възможността да работят от вкъщи. Според Бюрото за преброяване на населението на САЩ, през февруари близо 440 000 души са подали молби за започване на собствен бизнес – с близо 50 % повече спрямо 300 000 души месечно непосредствено преди пандемията. Сред тях са и създателите на онлайн съдържание, въпреки че те вероятно съставляват само малка част.
Пандемията позволява на Сю да преоткрие хобитата си. По това време тя започва да създава съдържание като @amazingishgrace в TikTok. Клипчетата ѝ – посветени на препродажбата на употребявани дрехи, се превръщат в хит и постепенно набират последователи. Дори когато напуска работата си в банковия сектор и се мести в технологичния, за да постигне по-добър баланс между работата и личния живот, тя продължава да създава съдържание.
След вълната от съкращения миналото лято Сю се чуди дали да не се захване с онлайн съдържанието на пълен работен ден – въпреки дълбокия си страх да не съсипе нещата, които обича, като ги превърне в професия.
Уволнението ѝ ускорява прехода. „Човек просто трябва да вярва, че щом животът му е отворен за нещо, то ще дойде“, казва тя, „иначе ще се побърка, мислейки за него“.
Друга създателка на съдържание, която се представя като Pot Roast's Mom в TikTok, споделя, че е останала толкова дълго на инженерната си работа от страх, че няма да има здравна осигуровка, а трябва да изплаща и студентски заем. Но когато преди 2 години едноименната ѝ котка Pot Roast умира, тя се насочва към създаването на съдържание на пълен работен ден.
„Смъртта ѝ като че ли ми отвори очите, че не харесвам нищо друго в живота си, освен нея“, казва майката на Pot Roast, която използва само потребителското си име, за да защити личния си живот. „И когато тя умря, си казах: „Добре, време е да направя някои промени.“
Група жени от бранша ѝ помагат да премине от традиционна заетост към създаване на съдържание на пълно работно време, като я открехват за цените на сделките с брандове и създават диференцирано плащане в платформи като Patreon – абонаментна услуга за създатели на съдържание.
Днес Pot Roast's Mom има 1,2 млн. последователи в TikTok и по-голямата част от приходите ѝ за миналата година – около $30 000, са дошли от Patreon. Други около $10 000 са от сделки с брандове.
Наскоро тя вижда видеоклип, в който една жена твърди, че създаването на съдържание за котки ѝ е донесло 200 000 долара за година. Според Pot Roast's Mom това по-скоро е еднократен успех. „Мисля, че ако правите нещо подобно, трябва да сте готови да се провалите, а да не спечелите много пари“, казва тя и добавя. „Човек трябва да е реалист.“
Наистина, за да се превърне създаването на съдържание в успешна кариера, са необходими време, енергия и ресурси, казва проф. Дъфи. Създателите трябва да преговарят за мулти-видео сделки с марки или спонсорства, за да имат подобие на стабилен доход, който понякога се бави и с месеци. Някои разчитат на спестяванията си от традиционната си кариера, за да покрият липсите, докато чакат.
„Нивото на непредсказуемост, когато си зависим от дадена платформа, е доста голямо“, казва тя. „Успехът ви зависи от алгоритъм или актуализирани насоки за общността, или от аудитория, която може да ви харесва – или пък не, във всеки един ден“, казва още проф. Дъфи.
Синтия Хуанг Уанг пробва късмета си в създаването на съдържание на пълен работен ден, след като е уволнена от позиция в областта на бранд маркетинга през февруари 2023 г. През януари т.г. тя публикува в TikTok съобщение за завръщането си на работа. Около 164 000 нейни последователи „надничат“, докато тя актуализира автобиографията си.
С подобряване условията на трудовия пазар Уанг казва, че завръщането към стабилен доход изглежда все по-привлекателно. Отпускът по майчинство на корпоративна работа също е атрактивен, тъй като тя и съпругът ѝ обмислят да създадат семейство. Има обаче условия, с които тя не би направила компромис – включително заплащането, длъжността и да върши работа, която я вълнува.
„Да се връщам всеки ден в офиса не би ми се отразило добре. Може би 2 или максимум 3 дни, защото все още искам да мога да създавам съдържание“, споделя Уанг.