Затвор до 2 години и неограничени глоби заплашват фининфлуенсърите
TikTok, където се появиха момичешката математика, шумното бюджетиране и видеоклиповете "моята рутина за деня на заплатата", вероятно е най-известната платформа за парични съвети сред поколението Z
В социалните мрежи има най-различни финансови съвети – от шумно бюджетиране до момичешка математика.
Проблемът обаче е, че не всички са правилни и надеждни.
Това наложи намесата на регулатор във Великобритания с нови насоки за тези, които си позволяват да съветват потребителите как да управляват парите си, пише Fortune.
Т. нар. фининфлуенсъри са заплашени от присъда до две години затвор, неограничена глоба или и двете, ако не предоставят подходящи предупреждения за риска, когато съветват потребителите за финансови продукти.
Британският надзорен орган FCA предупреди, че тези указания се отнасят не само за текстово съдържание, но и за всякакви мемета, игри, сторита, reels и т.н.
"Всеки маркетинг на финансови продукти трябва да бъде честен, ясен и да не е подвеждащ, за да могат потребителите да инвестират, спестяват или вземат заеми с увереност", заяви Луси Касълдайн, директор на отдела за потребителски инвестиции във FCA "Промоциите не са свързани само с лайкове, а и със закона. Ще предприемем действия срещу тези, които рекламират финансови продукти извън него", предупреди тя.
Регулаторният орган поясни, че новите правила ще се прилагат дори за съдържание извън Обединеното кралство, ако то въздейства на потребителите в страната.
Gen Z разчита на TikTok
Новата регулация е изготвена на фона на тенденцията, че младите хора избягват традиционните финансови консултанти в полза на социалните медии.
TikTok, където се появиха момичешката математика, шумното бюджетиране и видеоклиповете "моята рутина за деня на заплатата", вероятно е най-известната платформа за парични съвети сред поколението Z. Хаштагът #FinTok има зашеметяващите 4,8 милиарда гледания.
Според проучване на Intuit Credit Karma, над една трета от представителите на Gen Z разчитат на фининфлуенсъри като основен източник на информация. По-малко от една десета биха се обърнали към доставчик на финансови услуги за подобна помощ.
Друг доклад на CFA Institute установява, че поколението Zers е по-склонно от всяко друго да се занимава с финансово съдържание в TikTok, YouTube и Instagram.
Въпреки че регулаторните органи изискват специалистите в областта на финансовите услуги да спазват строги правила, включително да оповестяват всякакви конфликти на интереси или финансови стимули, свързани с техните препоръки, само 20% от инвестиционното съдържание на фининфлуенсърите съдържа подобна публична форма.
Наблюдава се и ръст на знаменитости, които подкрепят инвестиционни възможности и раздават нерегламентирани съвети в социалните мрежи.
Миналата година актрисата Линдзи Лоан, рапърът Ейкън и певецът Ни-Йо бяха принудени да платят десетки хиляди долари, заради твърденията, че са популяризирали криптоинвестиции сред последователите си в социалните мрежи, без да оповестят, че им се плаща за това.
Инфлуенсърът и модел Ким Кардашиян също беше глобена с 1,26 млн. долара за реклама на Ethereum Max, без да разкрие пред последователите си, че това е платена промоция.
Над 10 000 подвеждащи реклами са премахнати
Само за миналата година FCA е принудила компаниите да свалят над 10 000 "подвеждащи реклами" от социалните медии - в сравнение с около 8 500 през 2022 г. Регулаторът дори е поискал да преосмислят дали социалните медии са правилното място за промоции на сложен клас продукти.
За тези, които решат да рекламират платени или нерегламентирани финансови съвети или продукти онлайн, регулаторът предоставя строги насоки:
Предупрежденията за риск в TikTok и YouTube трябва да бъдат видими в целия видеоклип, съдържащ финансови промоции, а не само в заглавието на публикацията.
По подобен начин при публикации в социалните медии с множество снимки, като например публикация в Instagram, предупреждението за риск трябва да бъде включено във всяка снимка.
FCA допълва, че макар потребителите да трябва да внимават за онлайн измами и съмнителни реклами, за инфлуенсърите е важно да гарантират, че остават "от правилната страна и да обмислят какво би се случило със собствената им репутация, ако се установи, че рекламират продукти незаконно".