SEC обвини водещи финансови инфлуенсъри в измама за 100 млн. долара
Развитието на технологиите и екосистемата от приложения напълно демократизира търговията с акции през последните години.
В днешно време всеки, който иска, може да инвестира в ценни книжа. И да понесе последствията от действията си. Особено ако се доверява на финансови съвети в социалната мрежа, както става ясно от новината на Fast Company, че Комисията по ценните книжа и фондовите борси на САЩ (SEC) е обвинила в измама група влиятелни в социалните медии личности, които се занимават с акции.
Според комисията те са натрупали около 100 милиона долара, като са популяризирали схеми за "помпане и дъмпинг", ефективно заблуждавайки своите последователи в платформи като Twitter и Discord.
Според материалите по делото обвиняемите "са участвали в схема за "помпане и дъмпинг" на ценни книжа въз основа на невярна и подвеждаща информация, публикувана в социалните платформи".
Макар да изглежда, че повечето от усилията на групата са насочени към Twitter и Discord, двама от обвиняемите са имали и свой подкаст, наречен Pennies, за който също се твърди, че е използван за популяризиране на невярна информация и манипулации.
Между януари 2020 г. и април 2022 г., твърди SEC, групата е работила координирано. Членовете ѝ са закупили акции, популяризирали са ги в социалните медии "с невярна положителна информация" и след това са ги продавали, реализирайки печалба. Интересното е, че схемата не включва големи компании, а по-скоро малки, до голяма степен неизвестни организации.
От SEC публикуват и списък с имената на обвиняемите и техните профили в Twitter:
Пери Матлок (@PJ_Matlock)
Едуард Константин (@MrZackMorris)
Томас Купърман (@ohheytommy)
Гари Дил (@notoriousalerts)
Мичъл Хенеси (@Hugh_Henne)
Стефан Хърватин (@LadeBackk)
Джон Рибарчик (@Ultra_Calls)
Даниел Найт (@DipDeity)
Забележително е, че много от обвиняемите всъщност са написали в профилите си, че всичко, казано от тях, е лично мнение, а не професионални насоки. Това обаче не спира SEC да обвини въпросните финансови инфлуенсъри.
"Както се посочва в жалбата ни, обвиняемите са използвали социалните медии, за да съберат голям брой начинаещи инвеститори, а след това са се възползвали от това, като многократно са ги захранвали с дезинформация, което е довело до неправомерни печалби в размер на приблизително 100 млн. долара", се казва в позицията на SEC.
Подобни действия, които са на ръба на закона и със сигурност нарушават етичните норми, са честа практика в социалните мрежи. Особено когато става дума за инвестиции. А този случай е поредното доказателство, че вероятността някой да дава знания, особено такива, които водят до финансови печалби, без да взима нищо насреща, е много малка. Въпросът е доколко осъзнаваме реалната цена, която плащаме.
По друг начин казано, безплатен обяд няма. Просто невинаги знаем колко ни струва. Особено когато говорим за социални мрежи.