Мръсният бизнес на инфлуенсърите: Защо глобиха Киара Ферани с 1 млн. евро
Скандал с един от най-известните инфлуенсъри в Италия разбуни духовете и социалните мрежи в дните преди Коледните празници.
Киара Ферани беше глобена с 1 милион евро от италианския антитръстов орган AGCM за това, че е заблудила потребителите в реклама на традиционен коледен сладкиш.
Тя е твърдяла, че приходите от продажбите на пандоро (вид сладък хляб) от марката Balocco, ще бъдат насочени към подпомагане на детска болница в Торино, разказва Euronews.
Противно на твърденията ѝ, месеци преди пускането на продукта на пазара, Balocco е направила еднократно дарение на болницата в размер на 50 000 евро, като според AGCM продажбите на пандоро не са допринесли за благотворителни дарения.
На Ферани и Balocco бяха наложени глоби съответно в размер на 1 млн. евро и 420 000 евро за заблуждаване на клиентите.
Скандалът силно поляризира общественото мнение, като мнозина защитиха добрите намерения на Ферани, а други определиха случая като "неморален".
Италианските политици, включително премиерът Джорджа Мелони, изразиха недоволството си. Тя разкритикува инфлуенсърите, че популяризират "скъпи сладкиши, които създават илюзия за благотворителност", без да назовава пряко името на Ферани.
Инфлуенсърката, която е обвинявана и за подвеждащи промоции на великденски яйца, публикува видеоклип, в който приема констатациите на антимонополния орган и признава, че е допуснала "добросъвестна грешка... да свърже търговска дейност с благотворителна", като заяви, че ще дари 1 млн. евро на болницата в Торино.
Миналата Коледа "Pandoro Pink Christmas" на Balocco с бранда на Киара Ферани се продаваше за над 9 евро или два пъти по-скъпо от обикновеното пандоро на Balocco, отбелязва Euronews.
И тъй като маркетинг инфлуенсърството продължава да се разраства – пазар, чиято стойност се оценява на около 20 млрд. евро, как този вид реклама влияе върху избора на потребителите и за какво трябва да внимават те?
Euronews азговаря с Бенедета Кризафули, доцент по маркетинг в Лондонския университет и автор на книгата „Компетентността е сила: как дигиталните инфлуенсъри влияят на решенията за покупка на B2B пазари“.
Според Кризафули, успехът на промоционалните кампании, водени от инфлуенсъри, е свързан с два основни фактора: емоционалната връзка, която потребителите установяват с тях и идентификацията с живота на инфлуенсъра.
"Един от подчертаните аспекти на моето изследване се нарича "парасоциално взаимодействие". Потребителите развиват едностранна връзка, подобна на идолопоклонничество към известна личност, когато се ангажират с инфлуенсъри. Тосз включва чувството на близост или познатост, което потребителите изпитват към тези фигури, въпреки липсата на реални взаимодействия", обяснява доцентът.
"Друг важен аспект е чувството на потребителите за свързаност с инфлуенсъра. Те го възприемат като човек, сходен със самите тях, което засилва чувството за връзка и личностно израстване. Научните доказателства подкрепят тезата, че тези процеси оказват значително влияние върху поведението ни при покупка."
В случая с Ферани съществува и аспектът на благотворителните дарения.
Потребителите са накарани да вярват, че част от разходите им ще отидат за подпомагане на нуждаещи се деца, като се възползват от период в годината, като Коледа, когато хората са по-склонни да правят дарения. Доцентът също така предполага, че имиджът на Ферани ще пострада, тъй като тя не само се извинява, но и заявява намерението си да дари средства на болницата, а потребителите могат да се усъмнят в мотивацията ѝ за това.
Но инфлуенсър маркетингът се разширява към все по-различни бизнес сектори, освен хранително-вкусовата промишленост, модата и красотата.
"Трябва да бъдем бдителни потребители", каза Кризафули. "Преди да направим покупка, е полезно да проучим продукта и да използваме основните маркетингови принципи, които могат да ни помогнат при вземането на решения. Един от съществените аспекти е да обърнем внимание на етикета на продукта, за да съберем повече информация, преди да купим каквото и да било."
Вниманието не трябва да бъде насочено само към потребителя, а и към отговорностите на регулаторните органи. Понастоящем няма общоевропейска регулация на маркетинга на инфлуенсърите, но в Европа те трябва да оповестяват търговското си партньорство и компанията, която промотират, в своята комуникация.
През октомври тази година Европейската комисия обяви намерението си да засили контрола върху бизнес практиките на инфлуенсърите в социалните медии.
Комисията планира да си сътрудничи с националните органи за наблюдение на онлайн съдържанието с цел откриване на подвеждащи свидетелства и одобрения на продукти, които могат да заблудят клиентите.
На национално ниво някои европейски държави като Франция също въведоха закони за ограничаване на популяризирането от инфлуенсърите на опасни продукти и тенденции.