Хватката на големите технологични компании върху социалните мрежи става все по-голям проблем
Контролът на Meta върху онлайн съдържанието може да има сериозни последици в реалния свят, пише CNN
Една-единствена компания за трилиони долари контролира Facebook, Instagram, Threads и WhatsApp. Тази концентрация на дигитална собственост може да нанесе реални вреди, както показва неотдавнашният спор заради цензура с Meta.
Миналата седмица Meta се извини, след като блокира линкове на вестник с нестопанска цел и независим журналист, публикували доклад, в който критикуват Facebook и го обвиняват, че потиска публикации, свързани с изменението на климата. Meta отрече да е цензурирала съдържание и прехвърли вината на неуточнен „проблем със сигурността“.
В четвъртък от платформата изчезна всеки един линк – около 6000 истории, които Kansas Reflector някога е публикувал в социалната мрежа. В продължение на седем часа всеки, който се опитваше да сподели връзка към изданието, получаваше предупреждение, че сайтът представлява риск за сигурността.
Това са седем часа, през които персоналът на Kansas Reflector нямаше представа защо Meta – технологичен гигант, който нито едно голямо издателство не може да пренебрегне, имайки предвид хватката му върху най-популярните социални сайтове в света, не само беше взривила дългогодишен дигитален труд, но и подкопала доверието в местния вестник, чиято аудитория погрешно беше уведомена, че връзките му съдържат потенциален зловреден софтуер.
До края на деня почти всички линкове на Reflector се върнаха онлайн, с изключение на един: статия, която критикуваше политиките на Facebook относно платените промоции.
За да провери теорията, че в домейна на Reflector има някакъв проблем със сигурността, една журналистка от Бруклин – Мариса Кабас, иска разрешение да препечата статията в личния си уебсайт.
Когато Кабас споделя връзка към съдържанието в Threads, Meta я маркира като злонамерено съдържание и я сваля, а след това изтрива всичко, което уебсайтът ѝ някога е публикувал на своите платформи – блокиране, продължило поне два часа, казва Кабас пред CNN.
Meta не отговаря на запитването на CNN за повече информация относно проблема със сигурността. В петък главният редактор на Kansas Reflector – Шърман Смит, написа, че говорителят на Facebook – Анди Стоун. „не уточни как е станала грешката и каза, че няма да има допълнителни обяснения“.
„Каква е била грешката в сигурността? Не знаем“, пише Кабас в разказа си за ситуацията. „Какво е причинило блокирането на връзките? Също не знаем.“ И макар всички връзки да са възстановени, „доверието в нас беше подкопано в момент, когато хората се нуждаят от малко причини да не вярват на новините“.
Метавселената
Казусът илюстрира един от най-сериозните проблеми на нашата онлайн ера, който често се премълчава в безпътицата от скучен регулаторен жаргон – концентрацията на власт в социалните медии.
Иронично е, че първото публично изявление на Meta дойде в четвъртък вечерта на сайта X, известен преди като Twitter. Естествено, Кабас и служителите на Reflector са принудени да изразят негодуванието си в една от малкото публични платформи, които не се управляват от Meta – X или по-малкия му конкурент Bluesky.
„Всеки, който е проследил събитията от изминалата седмица, вече разбира, че предаването на нашия граждански разговор в ръцете на един-единствен бизнес с идеална цел поражда дълбоки рискове за обществото като цяло“, пише Клей Уайърстоун, редактор в Reflector.
Разбира се, Meta редовно е обвинявана в цензуриране на съдържание от хора от целия политически спектър – хора, които често не разбират, че Мета е бизнес, а не полиция за свобода на словото. Разликата тук е, че Мета признава, че е допуснала грешка и в крайна сметка я поправя, макар и по разочароващо непрозрачен начин, който оставя създателите на съдържание с много въпроси.
Meta контролира цял куп екосистеми, а това означава, че няма много конкуренти, които да я държат в пътя. Същевременно всички медии разчитат на нея, защото създателите на съдържание трябва да попаднат в полезрението на читателите, ако искат да оцелеят.
С близо 4 милиарда активни потребители месечно на своите платформи – като само на Facebook се падат 3 милиарда, не е трудно да се разбере защо някои хора искат да разбият Meta или поне да създадат по-строги правила, които да ѝ попречат да изтласка всички останали от пазара.
Други пък твърдят, че разпадането на Meta не би решило непременно най-големите проблеми на социалните медии, а именно – че те разпространяват дезинформация с безпрецедентна скорост и обхват, разрушават психичното здраве на тийнейджърите и създават токсични „ехо камери“, които подкопават устоите на демокрация. Ако пък Meta се срине, едва ли бихме могли да се опълчим на следващия технологичен гигант, който с охота би запълнил празнината.
Не знаем какво се е случило в Meta, за да се стигне до погрешното блокиране на легитимни източници на новини миналата седмица. Знаем обаче, че контролът на компанията върху съдържанието, което виждаме онлайн, може да има сериозни последици в реалния свят. Когато Meta реши да намали драстично трафика към медиите, както направи миналата година, никой извън Meta не може да направи почти нищо, за да се противопостави.