Бил Акман води загубена битка срещу Бил Акман.

Измамници във Facebook, представящи се за милиардера и мениджър на хедж фондове, продължават да привличат заблудени инвеститори с обещание да спечелят от фондовите пазари - и истинският Акман е безсилен да ги спре.

Компанията на милиардера Pershing Square Capital Management е открила над 90 различни реклами, предоставящи съдържание от негово име и с неговото лице, пише The Wall Street Journal.

Имитаторите използват широко разпространена снимка на Бил Акман и съпругата му в рекламите. Много от тях са останали видими седмици след като компанията ги маркира във Facebook, казва пред WSJ говорителят на Pershing Square Capital Management Фран Макгил.

Една от рекламите обещава годишна възвръщаемост от 125%, друга - 25% възвращаемост за една седмица, казвайки на жертвите „купете и дръжте тези три акции и ще станете милионер“.

Веднага щом някоя от рекламите бъде премахната, изскача друга.

Акман не е единственият милиардер, който среща образа си в измамно съдържание в социалните медии. ARK Investment Management на Кати Ууд забелязва хиляди реклами, включващи нейна снимка. Вариации на същата измама през последните месеци се разпространяват чрез фалшиви версии на Питър Линч от Fidelity Investments, Рей Далио от Bridgewater Associates и мениджъра на хедж фондове Стив Коен, собственик на New York Mets.

Фалшивите реклами варират по своята визуална изтънченост, но използват една и съща формула и често подобен език, като приканват инвеститорите да се присъединят към група в WhatsApp, за да получат съвети за пазара на акции от „сътрудници“ на известните инвеститори.

Поддалите на измамите дребни инвеститори колективно са загубили милиони долари, отбелязва WSJ. Питър Бурже, собственик на строителна компания в Атланта, казва пред изданието, че е изтрил 45 000 долара от спестяванията си, когато ценните акции, които е бил посъветван да купи, падат.

Фалшиви реклами с Бил Акман и Кати Ууд

Finra, регулаторът на индустрията за ценни книжа в САЩ, издава предупреждение на 11 януари, че „наблюдава скорошен значителен скок в оплакванията на инвеститорите в резултат на препоръки, направени от измамни „инвестиционни групи“, популяризирани чрез социалните медии“.

Федералната търговска комисия (FTC), която контролира измамните бизнес практики в САЩ, казва, че отчетените загуби от измами са се утроили между 2019 г. и 2023 г. до 2,7 милиарда долара. Тенденцията става „все по-разпространена и вредна“, казва адвокатът на маркетинговите практики на FTC Кристофър Браун.

Meta заяви през септември 2021 г., че има 40 000 души, включително външни изпълнители, работещи по проблемите на безопасността и сигурността, и че Facebook използва изкуствен интелект, за да блокира фалшиви акаунти. Някои експерти обаче казват, че тези усилия оттогава избледняват след няколко кръга съкращения на работни места в Meta.

Група от девет жертви на измама изпраща писмо на 28 февруари до Facebook, в което описва 21 случая, в които членове ѝ са докладвали за измамни реклами от името на Акман, Коен и Ууд от началото на 2024 г. В писмото се казва, че отговорът от Facebook е бил, че „рекламата „не противоречи на нашите стандарти“.

Хората, работещи за ARK на Ууд, я регистрират за „Meta Verified“ акаунт през декември с надеждата, че наличието на потвърден акаунт ще стимулира Facebook да премахне фалшивите реклами по-бързо. Акман има такъв акаунт от този месец.

В изявление говорител на Meta казва: „Измамниците използват всяка достъпна за тях платформа и постоянно се адаптират, за да избегнат ответни действия. Инвестираме сериозно в нашите обучени екипи за правоприлагане и преглед, разполагаме със специализирани инструменти за идентифициране на измамнически дейности – включително за намиране на примамки с лицата на знаменитости – и забраняваме реклами, които използват публични личности, за да се опитат да измамят хората.“

Facebook казва още, че политиките на компанията насърчават докладването на фалшиви акаунти и измамни реклами. Миналата година платформата заяви, че е премахнала 1,1 милиарда спам съдържание през второто тримесечие, 95,3% от него проактивно, т.е. преди да бъде докладвано.

Някои реклами съдържат deepfake видеоклипове, като например този, който изобразява бившия мениджър на Fidelity Magellan Fund Питър Линч в шоуто Squawk Box на CNBC, казвайки „присъединете се към нас и ще получите възможността да удвоите доходите си и да постигнете финансова свобода по-лесно“.

Фалшива реклама със Стив Коен, която се появява във Facebook на 17 януари, е озаглавена Steve’s Wealth Sharing и гласи от името на инвеститора: „Акция, която споделих в групата миналия месец, се повиши с 45%.“ Фалшивите реклами на Ууд във Facebook също рекламират печалба от 45% - понякога за седмица, а понякога за месец.

Други реклами показват как Кати Ууд и Рей Далио говорят за възвръщаемост на акциите си от 87% за една седмица, като използват същия горещ език, за да предскажат бъдещия „успех“: „Най-добрата от тези компании ще отприщи ядрен растеж през 2024 г.“, се казва в рекламата с Далио .

В реалния живот фондът на Ууд всъщност е отбелязвал такава стратосферна възвръщаемост – от 153% през 2020 г. и 68% през 2023 г. Той обаче претърпява и сериозни спадове от 23% през 2021 г. и 67% през 2022 г. Bridgewater губи 7,6% през 2023 г., след като печели 9,4% през 2022. Рей Далио се отказа от контрола върху собствеността през 2022 г., припомня WSJ.

Някои от фалшивите реклами във Facebook предизвикват иронични коментари, като един отбеляза, че „на истинският Коен не му трябва да се включва в схема, за да „помогне“ на обикновените хора да забогатеят“.

Междувременно служителите в Point72 Asset Management на Коен са разочаровани от това какво предизвикателство е било премахването на фалшивите постове. Публикация от 17 януари остава повече от месец във Facebook, а друга се появява скоро след като е премахната.

Мат Бъртън, инвеститор на рисков капитал, който преди това е работил в две стартиращи компании за рекламни технологии, продадени на Google и Facebook, казва, че измамниците избират Facebook, защото потребителите там обикновено са по-възрастни от тези в Instagram или TikTok и следователно по-богати. Нещо повече, добавя той, „Facebook има насочване към сходна аудитория на хора, които са кликнали върху реклами като тези.“

Как работи измамата

Някои от жертвите на рекламите с фалшивата версия на Кати УУд са насочени към страница във Facebook, питаща за тяхната инвестиционна история и след това към поредица от групи в WhatsApp, често модерирани от двама фиктивни членове, които твърдят, че са сътрудници на Ууд в отделна компания, наречена Red Sea Fortune Investment.

По-късно жертвите са призовани да се присъединят към „ВИП стая“, за да получат конкретна селекция от акции. Една от жертвите казва пред WSJ, че фалшива асистентка, представяща се за Ава Евънс, споделяла снимки на своята храна и на цветя и задавала лични въпроси, докато насърчавала примамените да инвестират повече с всяка следваща сделка.

Оперативният директор на ARK Уилям Шерер дава сигнал за подобни измами, като публикува съобщение в LinkedIn през януари, че е бил имитиран. „Всички съобщения в WhatsApp, които изглежда, че идват от мен, са измама“, пише той.

Бурже, собственикът на строителната компания, споменат по-горе, казва пред WSJ, че се е присъединил към WhatsApp група миналата есен, след като е кликнал върху реклама с Кати Ууд във Facebook, отчасти защото е бил разочарован от конвенционалните банки и борсови съветници, които казват „може да успеем да ви осигурим 5% или 10 % върху парите ви, ако пазарът не спадне“ – както стана през 2022 г.

Бурже добавя, че съобщенията в груповите чатове в WhatsApp „са звучали много законно и професионално в началото“, като авторите им са положили много усилия, за да изградят доверие у подмамените, така че да смятат, че са част от инвестиционен клуб, в който имат достъп до задълбочен анализ на пазара. Някои от измамниците в групата са насърчавали жертвите да „ипотекират домовете си, да вземат назаем от приятели“, за да удвоят парите си от акциите, казва още Бурже, който губи половината си спестявания в пени акции на борсата в Хонг Конг, но продължава да поддържа връзка с лидерите на групата, защото му обещават да покрият 80% от загубите. Когато разбира, че това ще изисква повече сделки, той се отказва.

Загубите на акциите в Хонконг са резултат от очевидна pump-and-dump схема, по която двойка от Нешвил губи 1,3 милиона долара, посочва WSJ, позовавайки се на адвоката на измамените.

Няколко инвеститори в крайна сметка споделят, че са били измамени в платформата Reddit и сформират група на жертвите, в която вече участват 29 души, надяващи се да възстановят част от своите общи загуби от 3,2 милиона долара.

Независимо дали става дума за Facebook и други социални мрежи, не е ясно кой може да носи отговорност за този вид измама, казва пред WSJ Кай Фалкенберг, адвокат по медийно право. Съдилищата в САЩ наскоро се разделиха по въпроса дали федерален закон от 1996 г., освобождаващ уеб платформите от отговорност за измамно съдържание, създадено от други, се прилага за неразрешено използване на образа на знаменитост.

Раздел 230 от Закона за благоприличие в комуникациите дава имунитет на платформите за жалби, произтичащи от съдържание, което не те са създали или разработили, включително реклами. Имунитетът обаче не се прилага за искове за интелектуална собственост, които могат да бъдат предявени от имитирани знаменитости за нарушаване на правата им, каза Фалкенберг.

Блейк Снайдер, старши директор на звеното за финансово разузнаване на Finra, казва, че смята, „че по-голямата част от тази дейност е организирана от лица извън юрисдикцията на Finra, които може да се намират извън САЩ.“