Европейски групи за защита на правата на потребителите обвиниха Meta в провеждането на "масирана" и "незаконна" операция за събиране на данни от стотици милиони души.

Европейската организация на потребителите (BEUC), обединяваща 45 потребителски групи, заяви, че осем от организациите са подали жалби до национални органи за защита на данните, съобщава CNN.

Групите твърдят, че Meta събира ненужно количество информация за своите потребители - като например данни, разкриващи сексуалната им ориентация, емоционалното им състояние или дори податливостта им към пристрастяване - за която те не могат да дадат свободното си съгласие.

Според организациите, практиките на компанията нарушават части от подписания от Европейския съюз закон за защита на личните данни (GDPR).

"С незаконните си практики Meta подхранва системата за реклами, базирана на наблюдение, което следи потребителите онлайн и събира огромни количества лични данни с цел да им показва реклами", се казва в изявлението на BEUC.

Жалбите потенциално ще изложат наяве практиките на компанията, която от години е обект на интензивен регулаторен контрол в Европа, както и на правни действия.

През май миналата година регулаторните органи на ЕС наложиха на технологичния гигант рекордната глоба от 1,2 млрд. евро за нарушаване на правилата на GDPR чрез прехвърляне на личните данни на потребителите на Facebook към сървъри в САЩ.

Плати или се съгласи

През октомври регулаторите на ЕС принудиха Meta да започне да иска изрично съгласие от своите потребители за обработване на личната им информация с цел предоставяне на таргетирани реклами.

Няколко дни по-късно компанията стартира абонаментна услуга, която позволява на европейските потребители да плащат до 12,99 евро на месец, за да използват версии на Facebook и Instagram без реклами. От петък тя планира да въведе и допълнителни месечни такси за всеки нов акаунт, който потребителят създава в рамките на тази оферта.

Meta заяви, че услугата е част от усилията ѝ да се съобрази с GDPR.

Но BEUC твърди, че абонаментната услуга предлага "несправедлив и подвеждащ избор, тъй като обработката на данните не е прозрачна, което означава, че потребителите не могат да знаят как абонирането ще промени обработването на тяхната информация".

Освен това доминиращата позиция на компанията на пазара означава, че потребителите не могат лесно да напуснат нейните платформи, без да се откъснат от семейството и приятелите си.

През ноември BEUC подаде жалба до европейските органи за защита на потребителите с аргумента, че този подход "плати или се съгласи" е пример за нелоялна и "агресивна" търговска практика, забранена от законодателството на ЕС.

"Офертата на Meta към потребителите е дим и огледала, за да прикрие това, което е в основата й - същото старо събиране на всякакъв вид чувствителна информация за живота на хората, която след това се монетизира чрез инвазивния й рекламен модел", заяви Урсула Пачъл, заместник генерален директор на BEUC.