Политиката на Meta срещу дийпфейк е непоследователна, реши Надзорният съвет
Надзорният съвет на Meta определи правилата на компанията за дийпфейк съдържание като "непоследователни" и твърде тясно насочени към съдържание, генерирано от изкуствен интелект.
Коментарът дойде след като Съветът, който е финансиран от Meta, но се ръководи независимо, се зае да анализира случай на манипулирано 7-секундно видео с президента на САЩ Джо Байдън, публикувано във водещата социална мрежа на Meta Facebook през октомври.
Решението е първото, което се отнася до политиката на Meta за "манипулирани медии", която забранява подправени видеоклипове, на фона на нарастващите опасения относно потенциалното използване на технологии за изкуствен интелект за повлияване на изборите тази година, отбелязва Reuters.
Политиката на компанията "няма убедителна обосновка, непоследователна и объркваща е за потребителите и не уточнява ясно вредите, които се опитва да предотврати", заяви Съветът.
Надзорният орган предложи на Meta да актуализира правилото, така че да обхваща както аудио, така и видео съдържание, независимо дали е използван изкуствен интелект, както и да прилага етикети, идентифициращи го като манипулирано.
Meta, която притежава също Instagram и WhatsApp, информира съвета в хода на прегледа, че планира да актуализира политиката си, "за да отговори на развитието на нови и все по-реалистични инструменти с изкуствен интелект". Компанията заяви, че преразглежда решението и ще отговори публично в рамките на 60 дни.
Клипът във Facebook, станал обект на анализа, представлява манипулирани реални кадри, на които президентът Байдън си разменя стикери с надпис "Аз гласувах" с внучката си по време на междинните избори в САЩ през 2022 г. и я целува по бузата. Версиите на същия променен видеоклип с педофилски акцент на кадрите, са започнали да се разпространяват вайръл още през януари 2023 г., заяви съветът.
В решението си Надзорният съвет заяви, че Meta е имала право да остави видеоклипа съгласно настоящата си политика, която забранява подвеждащо променените видеоклипове само ако са създадени от изкуствен интелект или ако карат хората да изглеждат, че казват думи, които всъщност никога не са казвали.
Съветът заяви, че съдържанието, което не е променено от изкуствен интелект, "е широко разпространено и не е задължително да е по-малко подвеждащо" от съдържанието, генерирано от инструменти на изкуствения интелект.
Според надзорния орган, политиката следва да се прилага и за съдържание, съдържащо само звук, както и за видеоклипове, в които хора извършват действия, които всъщност не са.
Прилагането на новите правила следва да се състои в поставяне на етикети на съдържанието, а не в сегашния подход на Meta за премахване на публикациите от нейните платформи.
Припомняме, че миналата сряда Meta отново попадна във фокуса на обществената критика, след като американски сенатори изслушаха лидерите на най-големите компании за социални медии, стигайки до извода, че Конгресът трябва бързо да приеме законодателство, което да регламентира тяхната дейност.
Един от законодателите дори обвини платформите, че имат "кръв по ръцете си", защото не успяват да защитят децата от нарастващите заплахи за сексуално насилие.
"Господин Зъкърбърг, вие и компаниите до вас, знам, че не искате да е така, но имате кръв по ръцете си", заяви към собственика на платформата Марк Зъкърбърг сенаторът републиканец Линдзи Греъм. "Имате продукт, който убива хора", допълни тя.
По време на изслушването в залата присъстваха десетки родители, държащи снимки на децата си, които според тях са пострадали заради социалните медии. Някои дори освиркаха шумно Зъкърбърг по време на встъпителната му реч.
Малко по-късно собственикът на Meta директно беше призован от сенатор Джош Хоули да се извини на присъстващите. В отговор Зъкърбърг изрази съжаление за преживяното от присъстващите семейства и обеща да работи, за да предотврати подобни случаи в бъдеще.
В напрегнатата размяна на реплики комисията представи копия от вътрешни имейли, които показват, че Зъкърбърг е отхвърлил молба на висшия ръководител на политиката на Meta да наеме между 45 и 84 инженери, които да работят за подобряване на безопасността за непълнолетните потребители на социалните медии, собственост на платформата.