Столична община планира да даде Западния парк на концесия. За отчуждаването на площи, върху които да се създадат няколко нови парка, се търсят 1 млрд. лв. Това съобщи главният архитект на столицата Петър Диков след откриването на международната конференция „Зелените площи – ключ към устойчиви градове”, която се провежда във Военния клуб.

Диков призна, че „съществуващите паркове са в безобразно състояние” и общината започва от тях грижата за зелената система в столицата. „Концесиите са бърз механизъм за възстановяване на парковете и при доста сериозния дефицит на финанси разчитаме много на публично-частното партньорство, което е най-перспективно“, каза главният архитект. Той посочи, че всеки концесионер ще има възможност да построи 2-3 увеселителни заведения, срещу което ще е задължен да поддържа парка и сигурността в него.

Столична община има „сериозни намерения да започне реализацията на два нови парка – във „Възраждане” и в „Лозенец”, където има 180 дка общински площи. Готви се и разширението на Северния парк. „Ще опитаме да „реализираме и Източния парк – един такъв комплекс като „Младост”, с население 300 000 души все още няма голям парк”, каза главният архитект и допълни, че „сме с амбиция поне да започнем отчуждаването тази година”.

Той обясни, че голяма част от "зелените площи“ в София са само на хартия, защото не са отчуждени. Има хора, които чакат повече от 40 години за отчуждаване, каза Диков. Източният парк в „Младост” и разширението на Южния парк в посока към Околовръстното съществуват на картинка много отдавна, самият факт, че това не е направено, говори, че не е лесно.

„По скромни оценки само за отчуждаването са необходими 1 млрд. лв. Няма по-скъпа общинска операция от изграждането на зелени площи, защото говорим за големи зони“, обясни главният архитект. Той заяви, че е време столичани да се замислят за озеленяването на фасадите на жилищата си, за което са необходими минимални усилия.

В Токио от 3 години нормативно е въведено озеленяването на покривите. „Това е една стратегия, върху която ще работим – става въпрос за трудна процедура, която оскъпява самото строителство, а и самата зеленина иска поддръжка“, обясни Диков. На въпрос дали общината се е отказала от идеята си да вади автомобилите от зелените площи, той призна, че идеята е била много хубава, но общината не разполага с хора да събират предвидените глоби от 200-500 лв.

БГНЕС, Снимка: БГНЕС/ЕPA