Тенденции при усвояване на средствата от ЕС

На пресконференция на Бълграска стопанска камара бе представен анализ на тенденциите в усвояването на средствата от ЕС, се съобщава на сайта на БСК.
Общата тенденция по предприсъединителните инструменти е забавяне на договарянето и изпълнението на програмите, както и съответното изплащане, се казва в анализа.
Например, по програма ФАР 2005 г. общият бюджет, включително и с националното съфинансиране, е 295.8 млн.евро, договорени са 237. 6 млн. евро, а са разплатени 123.9 млн. евро. Реално всъщност са договорени 80.34% от средствата, предоставяни от ЕС, а са разплатени 52.79% от договорените (т.е. около 40,5% от средствата), преди всичко поради недостатъчен административен капацитет.
Реалното усвояване на средствата по отделните годишни финансови споразумения започва със средно закъснение от над 2 и половина години. Към днешна дата са приключили изпълненията по ФАР 1998, ФАР 1999 и ФАР 2000.
Изключително тревожно е забавянето при изпълнението на проектите и усвояването на средствата по програма ИСПА, която е насочена към подобряване на транспортната инфраструктура и инфраструктурата в околната среда. Безвъзмездната помощ покрива до 75% от стойността на проекта (изключения – до 85%).
След разширяването на ЕС през 2004 г., България запази достъпа си до ИСПА, като дела на финансовите средства, които можеше да се ползват, нарастваше с около 10% годишно или за периода 2004-2006 г., това са общо 440.5 млн.евро.
Към 30 септември 2008 г. общият бюджет по финансов меморандум е 1529 млн. евро , от които 880 млн.евро безвъзмездна помощ, 282 млн. евро национално съфинансиране и 367 млн.евро от международни финансови институции. Договорената сума е 1132 млн.евро или 73% от бюджета, а разплатена – само 426 млн. евро или 38% от договорената.
Най-слаба е подготовката и изпълнението по проектите за изграждане на магистрала Люлин – Околовръстно шосе София – Даскалово (изплатени са 18% от договорените средства), както и за подобряване на водния сектор в София (договорени 0% от 58,500 млн. евро) и др. Закъснява и модернизацията на жп-линията по направление на общоевропейските транспортни коридори (TEN-T) в България (договорени 33% от общо 9 млн. лв., а разплатени – 10% от договорените).
От 2001 г. на програма САПАРД до 30 септември 2008 г. са сключени около 3500 договора на инвестиционна стойност 2.8 млрд.лв. и субсидия 1.4 млрд.лв., а заявените и платени проекти по предприсъединителната програма са 2000 бр. Около 53% от проектните предложения са разработени самостоятелно от кандидатстващите бенефициенти. Към 30 септември 2008 г. са изплатени на крайни бенефициенти 59.41% от средствата.До момента са регистрирани 119 случая на нередности по изпълнение на програмата.
Структурните фондове (СФ) са основният инструмент на Европейския съюз за провеждането на неговата регионална политика.
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”бе първата програма, която обяви набирането на проектни предложения. До момента по нея са отворени 10 схеми и са сключени 696 договора. Разплатените средства от еврофондовете са 3.03 млн.евро, което представлява 1.64% усвояемост на предвидените за 2007 и 2008 г. общо 184.9 млн. евро.
През 2007 г. бяха открити три схеми за съфинансиране по „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика”. Към момента по тази оперативна програма са открити общо 7 схеми и са сключени 177 договора, по които са разплатени 0лева.
Прави впечатление намаляването на интереса на потенциалните бенефициенти да кандидатстват по оперативна програма „Конкурентоспособност”, в сравнение с броя на подадените предложения – 3142 по първата и втората част на грантовата схема по програма ФАР със същия предмет и основна цел – технологично обновяване на производствените предприятия, по която реално са сключени 425 договора със средно финансиране на проект от 45 хил.евро.
По Оперативна програма „Административен капацитет” (ОПА) са отворени 22 схеми, сключени са 156 договора и са разплатени 4.8 млн.евро, което представлява 17.29% усвояемост на предвидените за 2007-2008 г. 27.5 млн. евро.
Бенефициенти по секторна оперативна програма „Транспорт” са държавни предприятия и някои общини; по секторна оперативна програма „Околна среда” – в над3/4 от случаите – общини, както и по оперативна програма „Регионално развитие”. По тези програми бизнесът може да бъде само изпълнител и подизпълнител в процедури, обявени по правилата на обществените поръчки или партньор на общините в публично-частни партньорства.
Към момента по ОП „Транспорт” има отворени 15 схеми и сключени 2 договора, като са разплатени едва 560 хил. евро, което е 0.19% от предвидените за 2007-2008 г. 295.6 млн. евро.
По ОП „Околна среда” отворените схеми са 4, а сключените договори нула. Трябва да се отбележи, че за 2007 и 2008 г. общата предвидена сума е 266.4 млн. евро.
По ОП „Регионално развитие” има 15 отворени процедури и 45 сключени договора, за които няма разплатени средства. Предвидените средства за първите две години са 243.9 млн. евро.