Варшава изпревари Лондон, за да стане най-горещият пазар за първични публични предлагания на акции в Европа. Варшавската фондова борса и нейният пазар за компании с по-малка пазарна капитализация привличат инвеститорите - независимо от факта, че листнатите акции са загубили 69% от стойността си от началото на годината, предава Financial Post.

Шест компании са дебютирали на Варшавската борса от фалита на Lehman Brothers Holdings Inc през миналия месец до сега, увеличавайки броя на IPO-тата до 68 от началото на годината, показват данни на Bloomberg. Общият брой на първичните публични предлагания на акции на Лондонската фондова борса възлиза на 59 през 2008 г.

Комбинацията от 10.95% ръст в заплащането през тази година и правилата, които позволяват на компаниите да се листват на NewConnect пазара и да продават акции, без да предоставят проспект на инвеститорите, доведе до IPO бум. От началото на годината индексът NCIndex, в който влизат 73 компании с по-малка пазарна капитализация, е загубил 21 процентни пункта повече, в сравнение с основния полски индекс WIG20 Index, чийто 20 компании имат средна пазарна стойност с 643 пъти по-висока от тази на компании от NewConnect.

На NewConnect пазара, където са се провели 49 от всички IPO-та тази година, се търгуват по-малко от 5 млн. акции дневно. Около 1.3 млрд. акции сменят собствениците си на основния пазар на Варшавската фондова борса на ден.

Половината от компаниите, листнати на NewConnect пазара, са били губещи през първата половина на 2008 г., показват данни на вестник Parkiet. Инвеститорите получават финансови данни за компаниите на всеки шест месеца, вместо на всеки три. Само годишните резултати на компании трябва да бъдат прегледани от одитор, според правилата на борсата.

Частните инвеститорите са стояли зад 92% от търговията на NewConnect през първата половина на годината, докато различни институции са съставлявали около 82% от търговията на основния пазар, показват данни на Варшавската фондова борса. Индивидуалните трейдъри биват привличани от промените в цените на акциите, които предлагат възможности за краткосрочни печалби.

Акциите на Holiday Planet SA, която продава пътувания по интернет, се оскъпяват до 10 злоти за брой в първия ден на търговията преди да затворят на цена от 0.67 злоти за брой. Книжата са се обезценили до 0.32 злоти за брой оттогава.

Акциите на полската Vedia SA, която произвежда електроника, поскъпват тройно в дебюта си на борсата през април, докато книжата на базираната във Варшава верига суши ресторанти Sakana SA се оскъпяват четирикратно по време на дебюта през май. Акциите на двете компании са загубили 8.3% и 39%, респективно, от стойността си от тогава.