Три тайни на успешните компании

Някои фирми са просто по-добри от останалите. Това може да произтича от името, иновациите, пазарния дял или произволен брой други атрибути, които разграничават добрата компания от стадото. Най-важното нещо за инвеститорите е да са в състояние да открият тези евентуални победители преди всички останали.
Тук ще се спрем на три основни фактора, които правят фирмата успешна, посочени от investopedia.
Три тайни на успеха
Е, какво е това около една компания, която я прави добра, като това описание отговаря и на добра инвестиция в акциите й? Отговорът зависи от това дали попитате счетоводител, икономист, маркетолог или експерт по човешките ресурси, но като се обобщят, може да се опише добра компания с тези три характеристики:
1. Конкурентно предимство
2. Мениджмънт над средното ниво
3. Пазарно лидерство
Конкурентно предимство
Майкъл Портър въведе за първи път концепцията за конкурентното предимство и го разби в две форми: диференциално и ценово предимство. Диференциално предимство е, когато една компания предлага по-добра услуга или продукт за една и съща цена, налагана от пазара. Ценовото предимство е, когато една компания предлага същата услуга или продукт, но при по-ниска цена. Той също така посочва, че тези предимства не може да се поддържа за всеки период от време, защото обещанието на икономическите лостове привличат конкуренцията.
* Бариери за навлизане
Добрите компании могат също да поддържат високия си статус, ако са налице значително високи бариери за влизане в сектора. Това може да включва големи фиксирани разходи, като например тези, свързани с тежки производства или разходи за дългосрочна изследователска и развойна дейност, срещани във фармацевтичната или софтуерна индустрия. Всички тези разходи могат да възпрат навлизане конкуренция на пазара, като по този начин помагат на компанията да поддържа водещия си статут.
* Разпознаване на марката
Марки, като Кока кола, са се превърнали в синоним на техните продукти. Проблемът с разпознаването на името е налагането на стойност върху това име, като няма лесен начин да се направи това. Едно име има само качествена стойност, но тя може да предостави възможност за дългосрочна връзка между стоките или услугите на фирмата и нейните клиенти. Макар че може да се спори дали тази черта сама прави компанията добра, при комбиниране с други характеристики то може да бъде източник на успех.
* Ценово лидерство
Няма нищо по-мощно от предоставяне на сравнима услуга или продукт на пазара за по-ниска цена. Във всяка икономическа среда, бум, или спад, винаги ще има търсене на ниските цени. Да бъдеш в състояние да доставиш до пазара с по-ниски цени може да запълни ниша, която може да привлече клиенти за дълъг период от време. Ключът в случая е фирмата да е в състояние да поддържа това ниво и спира други, които се опитват да конкурират в това пространство.
Мениджмънт над средното равнище
Качеството на управлението е голям фактор за това дали една компания е успешна. Опитните мениджъри могат да доведат не само една компания през пазарните цикли, но те могат също да дадат напраления за следващото поколение управляващи.
Друг важен атрибут е, когато мениджмънтът остане в дружеството за дълъг период от време. Надарени и талантливи мениджъри могат да се люшкат от компания в компания, привлечени от финансови пакети, но са склонни да останат във фирми, когато им харесва работата и вярват в бъдещите успехи.
Пазарно лидерство
Една от най-важните характеристики компанията да стане добра е пазарно лидерство. Лидерството може да дойде в много форми, но реномето, което идва с този етикет, е безценен. Етикетът "стандарт за индустрията" е нещо, към което всяка компания се стреми. Примерите включват водачество на пазара в качеството, иновации, обслужване на клиенти или дори гаранции.
Пазарно лидерство е може би най-трудният статус да се поддържа. Никой конкурент не иска да е No.2 в индустрията. Това е мястото, където бариерите за навлизане на пазара оказват влияние. Ако фирмата се конкурира в индустрията с високи бариери за влизане, много по-вероятно е статуквото да се запази. Фирмите могат да се предвижат към лидерство чрез изкупуване и се сливане с други компании, за да подобрят пазарния си дял, вертикална и хоризонтална интеграция, както и технологични бази.
Ако компания има конкурентно предимство, мениджмънт над средното ниво и пазарно лидерство, вероятно сте попаднали на потенциално силна инвестиция. Макар че тези особености самостоятелно не казват цялата история, те са важни фактори при оценката дали дадена компания може да бъде призната от инвеститорите в световен мащаб.