Първата сериозна китайска инвестиция в Гърция - прехвърлянето на управлението на център за контейнери на гръцкото пристанище Пирея на китайската компания Cosco, е знак за укрепване на двустранните отношения и за амбицията на Китай да достигне до пазарите на Балканите.

Споразумението, което ще бъде подписано днес в присъствието на китайския президент Ху Цзинтао, който е на официално посещение в Гърция, предвижда прехвърляне от гръцката държава на фирмата Cosco Pasific Ltd. за период от 35 години на центъра за контейнери в Приея - най-голямото гръцко пристанище и едно от най-важните в Югоизточното Средиземноморие.

"Тази инвестиция създава важни перспективи: Пирея ще стане транзитен център за китайски стоки към пазарите на страните от Югоизточна Европа и Черноморското крайбрежие, които са развиват с пълна сила", заяви за АФП Георгиос Влахос, генерален секретар на гръцкото министерство на търговския флот, отговарящ за управлението на пристанището.

Фирмата Cosco Pasific, кандидат през юни в търг, обявен от гръцкото консервативно правителство, предложи 4.305 млрд. евро за това прехвърляне, изпреварвайки друг консорциум , воден от гиганта "Хъчинсън Порт Холдингс".

Целта на Cosco Pasific, номер 5 в транспортния сектор в света, е да разшири и модернизира Пирея, за да достигне капацитет от 3.7 млн. контейнера годишно на фона на сегашните 1.6 млн. контейнера. "Новата желозопътна връзка между Пирея и Солун, която ще започне да функционира до първите месеци на 2009 г., ще улесни транспорта на стоки към Балканите", каза Влахос.

Китайският интерес към района е потвърден от водените сега преговори за управление на пристанище Солун с Хъчинсън - китайска компания от Хонконг и номер едно в света в сектора на транспорта. Стокообменът между Гърция и Китай достигна 3.4 млрд. долара през 2007 г.

Китайският износ към Гърция се увеличи с над 53 процента през 2007 г. в сравнение с предишната година, а този на Гърция към Китай с 22.5 процента за същия период. "Гърция, която е разположена на входа на Близкия изток и на Азия, може да допринесе за развитие на сътрудничеството между страните от Югоизточна Европа и Китай", отбелязва Константинос Янидис, председател на гръцко-китайската търговска палата в Атина, която обхваща 900 членове и предприятия.

Въпреки че стоките за широко потребление - дрехи, обувки, мебели, домакински електроуреди, заемат първо място в списъка на китайските вносни стоки, гръцките корабовладелци, които са начело в световния флот, поръчаха през последните години 415 товарни кораба или танкери в китайските корабостроителници на стойност 16.9 млн. евро и с тонаж от 30.23 млн. тона.

Гръцко-китайското сътрудничество в морския сектор, строителството, транспорта, започнало в рамките на предаването на опит за Олимпийските игри между Атина и Пекин, бе засилено след посещението през 2006 г. на премиера Костас Караманлис в Пекин.

Един "Чайна таун", специализиран в конфекция на ниски цени, се разви в търговския център на Атина, докато броят на китайските имигранти се увеличи, за да достигне около 20 000 души, от които само половината са с редовен статут. "Документите остават голям проблем, трябва всяка година да подновяваме нашето разрешително за престой и процедурата е дълга", казва Бинг Йънг Ченг, 32-годишен, който е в Гърция от четири години.

В неговия магазин клиентите са малобройни. "Преди три години гърците имаха повече пари, сега се чувства стагнация, китайската търговия няма да остане незасегната от кризата", смята той.

Източник: БНР