След краткото оживление покрай дебюта на Grand Canyon Education през изминалата седмица, пазарът на IPO-та продължава да прави това, което и преди - нищо. Специалистите коментират, че празният календар за предстоящи първични публични предлагания е симптом за мечи пазар, който се наблюдава в момента.

През настоящото десетилетие в нито една година не е наблюдавана активност на пазара на първичните публични предлагания, подобна на тази през 90-те години.

Бумът на технологичните компании от последното десетилетие на миналия век инициира огромен брой първични публични компании.

Интересът на инвеститорите бе толкова голям, че собствениците на малки бизнеси с думата „технологичен" в тях ставаха милионери още преди да си купят първия костюм.

Пукането на „техонологичния балон" обаче направи инвеститорите изключително избирателни при участието в първични публични предлагания, особено при такива на малки и средноголеми компании.

Ръстове в пъти в цените на акциите при техните дебюти, което бе традиционно допреди няколко години, вече не става реалност, а участвалите често претърпяваха и загуби.

Ситуацията допълнително се влошава от финансовата криза, чийто първоизточник бе САЩ, като така ценният за новите компании капитал е изключително трудно да бъде добит.

Частните капиталови фондове, на които бързоразвиващите се малки и средно големи компании разчитаха, също не са в много здравословно състояние.

Резултатът е ясен - в краткосрочен план в Силициевата долина се очакват проблеми. Новосъздадените технологични компании ще трябва да оцелеят през 2009 г., а съкращенията ще бъдат на мода, коментират пазарните наблюдатели.

Уолстрийт обаче е разорен от осем години, що се касае до Силициевата долина. Рисковите капиталисти вече не инвестират с идеята компаниите им да излязат на борсата. Ако бъде осъществено IPO, това е просто прецедент.

От 2002 г. насам е имало само 351 първични публични предлагания на акции измежду 19 300 компании, подкрепени от рисков капитал, което прави по-малко от една на 50.

Кризата на сегмента обаче е засегнала не само технологичните, но и останалите компании. В последните пет години IPO пазарът в САЩ е в период на криза, коментира Reuters.

Тази година в страната са се провели 30 IPO-та (спрямо отложени 64), които са набрали общо 26.7 млрд. долара, което е едва една четвърт от активността, отчетена за същия период на миналата година, по данни на Thomson Reuters.