Остава ли България инвестиционен хит за руснаците?
![Остава ли България инвестиционен хит за руснаците?](https://sportal365images.com/autocrop/smp-images-production/profit.bg/23012024/1fd622be-cda0-4bec-b6bc-bc598a26d061.jpg?width=1001&height=538&format=webp)
Някога руските медии нарекоха България "инвестиционния хит на Европа". "Независимо от вероятността от рязък спад на цените на имотите в Европа и Америка, тези в България, както и преди, ще продължат да се повишават", се казва в експертната оценка на компания Монвиль-Леместия Групп. Изследване на Knight Frank пък показа, че темпът на ръст на цените в периода 2006-2007 г. е бил 33.7%, което поставя страната сред тези с най-висок ръст на цените на имотите.
Доколко това привлече и отблъсна купувачите? Бурният ръст на цените привлече от една страна тези, които се страхуваха от нови поскъпвания, а от други-инвеститорите, за които цените в България все още са ниски, а растящият пазар- привлекателен, пише "Недвижимость и цены".
България запази първото място по интерес на руските купувачи в няколко поредни проучвания, като съставът на насочващите се към нея купувачи се промени. "Намаля броят на тези, които купуват за себе си за сметка на броя на частните инвеститори, които разчитат на влизане на пазара с малка сума", съобщава Наваля Завалишина, експерт на МИЭЛЬ.
Предлаганите по Черноморието апартаменти се движат в ценовия диапазон между 1-1.5 хил. евро за кв. м, а на първа линия в Златни пясъци по 2-2.5 хил. евро за кв. м. Именно към апартаментите клас лукс и вилите е насочено търсенето от страна на руските инвеститори. Поскъпването на имотите в Златни пясъци, Слънчев бряг и Св. Константин и Елена обаче доведе до пренасочване на вниманието към по-малки курорти. Така "на мода" се оказаха и места като Обзор, Бяла и Кранево.
За разлика от Черноморието, зимните курорти на България не предизвикват интерес у руснаците. От една страна това се дължи на наслоеното възприемане на страната като лятна, а не зимна, дестинация. "Британската инвазия", която придаде на някои планински села вид на английска провинция също не е по вкуса на руснаците. Липсата на пътища и лошата инфраструктура се изтъква като още един фактор за непопулярността на този тип курорти.
Същото важи и за българските балнеологични курорти, в които съотношението цена-качество тепърва ще претърпи развитие, а и самият сегмент е твърде нов, за да добие популярност. Но ако има следващ бум на пазара, напълно възможно това той да е този сегмент и да засегне най-вече във Велинград и Сандански.
Селските къщи, привлекли интереса на англичаните през 2003-2004 г., пък стават все по-трудно продаваеми, особено за руските клиенти, предпочитащи традиционно новопостроени имоти. При това "славата" доведе до искане на невъзможни цени от страна на продавачите, имайки се предвид и пълният ремонт, който трябва да се направи на подобна сграда, обясняват агентите.
По-отношение на сегмента на уникалните жилища- царските и комунистически резиденции отдавна вече намериха купувачи, а сградите, строени преди 1944 г., те също не привличат заради лошото си състояние и необходимостта на сериозни средства за реставрация.
Градските жилища в България също намериха постоянна руска клиентела сред бизнес-средите. Страната се оказва изключително удобна за тези, чийто бизнес е свързан с Русия, и с Европа.