Нарастващата безработица, изпитващите недостиг на средства потребители и волатилните фондови пазари вероятно ще се окажат токсична комбинация за първичните публични предлагания на акции на компании от сектора на търговията на дребно и ресторантьорството в САЩ през следваща година, а може би и след това, информира Томсън Ройтерс.

IPO пазарът блокира тази година, която се очертава като най-лошата от 2003 г. насам, но се очаква да бъде особено негостоприемен за компании като ресторантьорски вериги и магазини за дрехи през 2009 г. Банкери не очакват IPO-та в сектора поне до края на следващата година.

Едно от първите неща, за които потребителите намаляват разходите си, са посещенията на ресторанти и облеклото.

Миналата седмица базирана в Уичита, Канзас верига ресторанти изтегли IPO-то си на стойност 100 млн. долара, изтъквайки като причина пазарните условия.

Търговците на дребно също усещат икономическия спад. През ноември италианският производител на луксозни стоки Ferragamo обяви, че няма да продължи с плана си за IPO, докато положението на пазарите не се успокои. Конкурентната мода къща Prada обяви през септември, че също ще изчака.

Общо девет компании, свързани с потребителски стоки и търговия на дребно, са подали заявление за IPO в САЩ. Общата сума, която се очаква да наберат предлаганията, е около 1.7 млрд. долара, според данни на Томсън Ройтерс.

Потребителите в САЩ са намалили значително разходите си поради страха от уволнения. Безработицата в страната нараства с най-бързия темп от 34 години, а работодателите са закрили 533 000 работни места през ноември.