Бизнес етикет правилата за ползване на мобилни телефони са много на брой. Преди всичко не бъдете шумни. Както вие не трябва да говорите на висок глас, така и телефонът не бива да звъни силно, коментира Кристина Крънчева от СМ Консултинг в интервю за Profit TV.

Това, което можете да направите, е да оставите телефона на вибрация, тоест да звъни, без да се използват мелодии.

Представете си да работите в помещение с 10 души и всички телефони да звънят. Това много дразни и пречи на хората да се концентрират. Използването на телефони по време на бизнес срещи е абсолютно табу. Говорене по телефона за вашия партньор или клиент е обидно.

Това означава, че ви е по-важно да говорите с някой друг по телефона пред вашия събеседник.

Мелодиите, които избирате за телефона си, говорят за вас лично. Ако вие си изберете, например, последния хит на Мадона, това говори за вашите предпочитания. В бизнес средите е по-добре партньорът ви да не знае много за личните ви предпочитания, както и да давате възможно най-малко информация.

Същото важи и за чалга мелодиите, които се чуват навсякъде, в ресторантите, в концертните зали и театрите, където е наложително да си изключвате телефоните.

Когато отидете на бизнесреща, можете напълно да си изключите телефона. Дори и на вибрация, той ще ви разсее. Когато си спрете телефона, е задължително да имате гласова поща и да прослушвате съобщенията.

Етикетът изисква, когато не си дигнете телефона, вие да потърсете човека, който ви е звънял. Друго правило е, ако прекъсне разговорът, набира този, който е звънял пръв, а не този, който е търсен.

На обществено място е добре да избягвате важни бизнес разговори, защото не се знае кой е близо до вас и ви слуша. Също така в асансьор не бива да се говори, в коридорите в офисите не е редно да се водят служебни или частни разговори по мобилните телефони.

Доказано е, че мобилните телефони в около 70% от случаите са за лични разговори. Няма нищо по-неприятно от това вашите колеги и партньори да чуят как се карате, например, на детето.

Ако телефонът е служебен, изключвайте го в почивни и празнични дни. Не е редно да ви безпокоят или вие да безпокоите. Избягвайте да звъните вечер след осем часа, както и сутрин преди девет.

Според бизнес етикета друго важно е, че sms-те не са подходящо средство за общуване с бизнес партньори. Ако се наложи, трябва да внимавате как ги пишете. Използвайте пунктуации. Краткото съобщение не е телеграма, не съкращавайте думите.

Когато говорите по мобилния телефон, е добре да се усмихвате, независимо, че не ви виждат отсреща. Това променя вашия глас в положителна насока, особено когато установявате пръв контакт с непознат човек.