Нарастващият брой автомобили в столицата прави трафика в града все по-невъзможен, а перспективите за неговото облекчаване не изглеждат никак обнадеждаващи на този етап.

Голяма част от хората, които имат възможност да се придвижват с лични автомобили, избягват редовно да ползват градския транспорт, за съжаление по обективни причини. Блъсканицата е голяма, особено в пиковите часове сутрин и вечер след края на работния ден. В голяма част от колите на градския транспорт липсва отопление и през настоящия сезон понякога вътрешната температура се изравянава с външната, а през лятото я надхвърля значително.

Някои от пътниците в градския транспорт, като пенсионерите например, нямат голям избор. Всички обаче можем да се съгласим, че голяма част от тях не избират най-подходящото време, за да свършат неща, които за тях може би са важни, но според останалите, които трябва да стигнат навреме на работа и на училище, биха могли да бъдат отложени поне за малко по-късни часове през деня.

Бензинът засега е евтин сравнително, но това може да не продължи дълго, тъй като богатите на петрол държави може да получат своето отмъщение за ниските цени на черното злато в последните месеци и да тласнат цената му до нови рекордни стойности, което неминуемо ще се отрази и на крайните потребители на горива.

Задръстванията в София носят стотици милиони левове икономическите загуби годишно и поставят под огромен психически стрес шофьорите които наваксват загубеното време по светофарите с рисковани маневри, които пък увеличават ежедневния брой на пътно-транспортните произшествия.

В голяма част от автомобилите, които всяка делнична сутрин нахлуват в централната част на София, обикновено има само по един пътник - шофьорът. Ако част от тези шофьори успеят по някакъв начин да се организират и да пътуват по няколко човека в автомобил, това би намалило значително броя на превозните средства изпълващи основните пътни артерии в пиковите часове сутрин и вечер.

Един от начините за облекчаването на трафика и за повишаване на комфорта на пътуване е така наречения карпул (carpool), или съвместно пътуване. Вече и в България има начини, основно чрез интернет, с помощта на които привържениците на този тип придвижване установяват контакт като в София дори има мрежа за градски карпул. Пътникът, или пътниците, които не разполагат с автомобил и шофьорът, който така или наче пъува в определна посока, се договарят и се срещат на определено място на тръгване като заплащането обикновено се договаря предварително.

Транспортът от този тип намалява разходите свързани с ежедневното придвижване от и до работа, щади до известна степен за околната среда и не на последно място спомага за социалните контакти между хората. Кризата вече започва да се усеща сериозно и в България и ако пътуващите в един автомобил са колеги, мястото е съвсем подходящо, за да бъдят обсъдени служебни въпроси и да се спести ценно време в офиса.

В България разбира се, сме безкрайно далече от подобни екстри, но в някои страни, в които тази форма на придвижване е доста популярна, дори има специално обособени ленти за автомобили, в които има по-голям брой пътници с цел да се бъде насърчен този тип придвижване в борбата с нарастващите задръствания.

След терористичните атаки в Ню Йорк през септември 2001 г. в централната част на града бяха въведени ограничения за пропускането на автомбили само с по един пътник, отчасти заради задръствания отчасти и поради причини за сигурност. Мярката не е постоянна за Голямата ябълка, но подобни ограничения под някаква форма биха имали сериозен ефект в нашата столица.

Друг начин за облекчаване на трафика в столицата е въвеждането на така наречената такса задръстване за централната зона на града. Подобна практика има в много големи градове, а фактът, че тя действа успешно в метрополис като Лондон е показателен. Едно от предимствата на тази мярка е, че събраните средства от таксата могат да се използват за подобряване на пътната инфраструктура, за която както в знаем в момента парите никога не стигат.

В Лондон например се заплаща такса от 8 паунда за всеки ден, в които даден автомобил влиза или пътува в зоната между 7 часа сутринта и 6 часа вечерта. Глобата за неплащане е между 60 и 180 паунда.

Някои презвозни средства като автобуси, минибусове (над определн размер), таксита, мотоциклети, автомобили с алтернативно гориво и такива със специален режим на движение са освободени от таксата. Живеещите в района на зоната пък ползват 90% отстъпка, ако плащат таксата наведнъж за седмица или повече.

Друга алтернатива за намаляването на трафика в централната част на града е въвеждането на пропускателен режим за превозните средства по дни въз основа на крайната цифра на техните регистрационни номера. Такава практика е въведена в Атина например и според нея автомобилите, чиито номера завършват на четни числа имат право да се движат в централната част на града на четни дати докато тези с нечетни номера - на нечетни дати.

Преди време се говореше за въвеждането на система, която да следи и пренасочва трафика, посредством предоставянето на информация в реално време на шофьорите относно невралгичните зони в града. Поне засега такава система не съществува, а и е малко вероятно тя да има особен ефект при постоянно нарастващия брой на автомобилите в столицата.

* От задръстванията страдаме всички. Хабим средства, време и нерви. Затова екипът ни приема всякакви идеи, които по някакъв начин биха помогнали придвижването в големите градове да се улесни.