Оказва се, че разкошът е поредната жертва на кризата и световната рецесия. Продажбите и печалбите на производителите от сектора, не само се свиват, но някои компании дори вече заговарят за фалити.

По информация на The Wall Street Journal, които се позовават на данните на Bernstein Research, пазарът на луксозни стоки ще се свие с 10% през 2009 г. Най-силно ще пострада Европа. На купувачите вече не са нужни скъпите украшения, автомобили и дрехи. Във времената, когато милиардери се разоряват, най-големите банки в света претърпяват крахове, най-важното за хората е да не останат гладни.

Първа за намаляване на печалбата си през 2008 г. заговори италианската ювелирна фирма Bulgari SpA. Положителният й финансов резултат не се е свил критично, всичко на всичко с 10 млн. евро, до 1.08 млрд. Евро, но отдавна не се е случвало нещо подобно.

Положението на съотечественичката на Bulgari, италианската компания IT Holding SpA, която държи марката Gianfranco Ferre, не е никак розово. Дружеството постоянно се намира в дългове и загуби.

Стигна се дори дотам, че IT Holding обяви фалит на едно от своите подразделения Ittierre. Стъпката позволи на компанията да преструктурира бизнеса си и да продължи с дейността си. Ittierre приключи с парите за изплащане на роялти за марките и лицензите, с които разполага. Ittierre има лиценз за производство и реализация на готови облекла и обувки VJC Versace, Versace Sport, Just Cavalli и C'N'C Costume National. Фалитът може да се окаже предвестникът на бъдещи крахове на фирми за луксозни стоки.

Швейцарската компания Cie Financiere Richmont SA, притежател на Cartier, както и на няколко марки швейцарски часовници, сви печалбата си през последното тримесечие на 2008 г. със 7%, до 1.55 млрд. евро спрямо същия период на 2007 г.

За Richmont проблемите не са новина. Миналата година вторият по големина в света производител на луксозни стоки заяви, че сегашното състояние на пазара на ювелирни изделия е най-тежкият от момента на основаването на компанията преди 20 години.

Френските моделиери също са в ужас. Дори в родината на висшата мода купувачите започнаха да търсят все по-малко стоки с етикета „лукс". Louis Vuitton размисли за плана по построяването на своя най-голям и шикозен бутик в Токио. От Chanel обявиха, че освобождават 200 временно заети в компанията (числото не надхвърля с много 1% от общия брой на служителите).

Кризата не подмина и шикозните автомобили. Луксозните марки обикновено се смятат за най-уязвими в условията на стагниращ пазар. Всъщност техните богати клиенти не страдат по-малко от тях самите. И така - Bentley продаде едва 68 автомобила във Великобритания през ноември, което е спад от 32% за година.

На фона на успешната петилетка, когато продажбите нараснаха от 1 000 през 2003 г., на до 10 хил. през 2007 г., за компанията последните цифри са смразяващи.

Според експерти една от причините за опасната ситуация, в която се оказаха тези компаниите е, че кризата се пренесе и върху развиващите се страни, които се смятаха за тихия пристан за всички производители. Така например именно на развиващите се пазари се пласират около 15% от всички предмети „лукс" в света, а темповете на ръст на продажбите се измерваха до скоро в двуцифрени числа. Но проблемите се пренесоха и върху тази благодатна почва. Дори и руските олигарси се налага да пестят, пише Interfax.