Евровинетки - за и против
Днес евродепутатите от Комисията по транспорт ще гласуват по предложенията за промени в пътните такси за товарните автомобили в ЕС.
Целта на промяната на директивата за т.нар. "европейска винетка" е камионите да се таксуват не само за употреба на пътищата, но и за екологични щети като замърсяване на въздуха и шум, както и за задръстванията, съобщават от информационния център на Европейския парламент.
Не всички евродепутатите подкрепят тази идея. Според автора на доклада Саид ел Кадруа (Белгия, ПЕС) транспортният сектор трябва да се постарае да намали разходите, които причинява на обществото. "Искаме да развием система, според която външните разходи се поемат от този, който ги причинява, а не от обществото като цяло."
Според Кориън Уъртман-Кул (EНП-ЕД, Холандия) товарните камиони не бива да бъдат таксувани за задръстванията, защото това няма да сложи край на натоварването по пътищата, а ще причини допълнителни разходи за транспортния сектор.
Холандският евродепутат Ханс Блокланд (Група Независимост / Демокрация) смята, че таксуване за емисии CO2 не е необходимо, тъй като те са включени в акцизите за горивата.
В същото време австрийката Ева Лихтенберг от Партията на Зелените е категорична, че всички разходи трябва да се вземат под внимание.
Докладчикът Саид ел Кадруа подчерта, че е предложил компромисен вариант : да се включат задръстванията в системата, като държавите-членки, които искат да таксуват камионите заради задръстванията, да гарантират, че останалите превозни средства също са обект на подобен данък. Предложението на докладчика е емисиите CO2 също да се таксуват, ако до този момент не са били включени по-друг начин, особено чрез акцизите за горивата.
Предложението на Комисията е приходите от новите такси да се насочат към алтернативен транспорт и към екологично чисти превозни средства. С това предложение са съгласни всички политически групи в Парламента.