Хамбургер или пържола в кризата?
Американците ядат повече хамбургери и по-малко пържоли, след като икономиката навлезе в рецесия и това е довело до огромни загуби за животновъдите в САЩ, които отглеждат добитък, за да произвеждат пържоли, предаде Reuters. Всяка седмица животновъдите от Небраска до Тексас губят по 100 млн. д., тъй като продават добитъка под производствените цени.
Загубите са толкова големи и продължителни, че според икономисти много животновъдни ферми ще бъдат закрити или ще намалят стадата си. Това, казват икономистите, ще означава по-високи цени на говеждото за потребителите, когато икономиката се възстанови.
САЩ са в известен смисъл уникална страна сред световните производители на говеждо заради това, че по-голямата част от добитъкът се угоява във фермите с жито и други растителни храни, вместо да пасе по буйни пасища. От този добитък, угояван със зърно, се произвеждат сочни пържоли, предпочитани от гастрономите, изисканите ресторанти и готвачите ентусиасти.
"Загубите ще бъдат толкова големи през първите три месеца на 2009 г., че ще отнеме много месеци, докато животновъдите успеят да ги възстановят. Това е отчайващо", посочва Джим Роб, икономист от американския Информационен център за маркетинг на добитъка.
В резултат на свиването на световната икономика много потребители по света преминаха от ресторантите с бели покривки към веригите за бързо хранене (където най-често се продават хамбургери) или просто започнаха да се хранят у дома, отбелязва Reuters.
Източник: БТА