Кои са супербрандовете в България?
500 български и световни марки в сферата на потребителските стоки и услуги (business-to-consumers) бяха избрани за Superbrands у нас. Независимото проучване на потребителския сегмент на българския пазар, което след 2006 г. се провежда за втори път, посочи отново „M-Тeл" за най-силна българска марка. Лидер сред глобалните брандове е Coca-Cola, която спечели и вота на хилядите потребители, гласували в интернет.
В подреждането попадат само три български марки. Освен М-Тел, това са още bTV и Глобул.
Грижата на бранда за потребителите, както и страната на произход са основните критерии, които мнозинството от участниците в изследването вземат предвид при избора на марка. Всеки трети участник споменава също така следните важни фактори: политика за опазване на околната среда и етика на марката (например поддържа ли тя политика на лоялна търговска конкуренция, или е работодател, който не допуска дискриминация).
Повечето от участниците са склонни да заплатят по-висока цена за любимата си марка, като преобладават посочилите 10% увеличение на цената. Почти всички участници в изследването (91%) асоциират марковата стока с високо качество. Половината от гласувалите смятат, че брандът разкрива в значителна степен тяхната индивидуалност, и заявяват лоялност към марките, които купуват. Сред гласувалите преобладават тези, които биха се доверили на известна марка, ако не са добре запознати със стоката или услугата, която купуват, както и тези, които търсят изгодна цена, но купуват стоката само ако харесват марката.
Superbrands е марка, която е изградила отлична репутация в своя сектор и предлага значителни материални и емоционални предимства пред конкурентите. Тези преимущества, съзнателно или несъзнателно, признават потребителите и искат да ги притежават. Superbrands трябва да демонстрира: качество, надеждност и познаваемост.
Номинираните марки бяха позиционирани за оценяване по сектори в 29 категории от потребителския сегмент на българския пазар.
В потребителското онлайн проучване взеха участие 10 000 души от цялата страна в съотношение: 68% жени срещу 32% мъже. Най-активна бе групата на младите хора на възраст между 26 и 35 години. По отношение на доходите с най-голям дял (30%) са участниците с доход на домакинството над 1500 лв.
Топ 20 марки у нас:
Мнозинството от участниците в изследването (76%) посочват, че са запознати с марките на пазара, като всеки трети заявява, че е изключително добре запознат с тях.
Решаващо влияние върху избора при покупка на стоки и услуги оказват мнението на приятелите, ползвали тази марка, конкурентните цени и маркетинговите активности - добрата рекламна кампания и положителният образ на марката в медиите.
Жените се влияят в по-голяма степен от мнението на приятелите, отколкото мъжете, докато вторите са повлияни повече от известността на марката.
Сред възрастовите групи влиянието на приятелите е най-силно при групата на 18-25 г., докато конкурентната цена въздейства в най-голяма степен на хората над 45 г. Известността на марката е показател, който влияе най-силно както на най-младата възрастова група - под 18 г., така и на най-възрастната - над 45 г.
Ето и лидерите по сектори в отделните категории: