В периода преди разразяването на финансовата криза, Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) обновяваше новата си стратегия за сектора на Телекомуникациите, медиите и технологиите за 30-те страни, които банката обслужва - от границата на Чехия до Монголия.

Бизнес подразделението се прегрупира, за да фокусира сериозна част от инвестициите си в медийния сектор и в сектора на услугите. Инвестирането в медии и доставчици на съдържание, които често се намират в първия етап от развитието си, е особено предизвикателно, тъй като този род инвестиции са по-подходящи за бутикови институции, специализиращи в рисков капитал и дялово инвестиране.

Инвестиционният екип на ЕБВР се отдръпна значително от телекомите и големите приватизации на оператори на фиксирани телефонни линии и се насочва към инвестиционни възможности с приложения, генериращи по-голям трафик и предоставяне на услуги.

"Справедливо е да споменем, че източноевропейските пазари имат предимството на втората вълна, тъй като не им се налага да оправдават продължителните инвестиции в системи от първо поколение като WAP, а вместо това се концентрират върху развиването на апликации за 3G платформи като Google Android. Това дава на региона способност да прескочи технологиите от първо поколение, имайки опита на по-добре развитите страни в сферата на информационните и комуникационни технологии. Това е "Законът на Муур" - всяка година технологиите стават все по-малки, евтини и скоростни," казва Никълъс Джефри, старши консултант „Инвестиране и стратегическо планиране в сферата на телекомуникациите, медиите и технологиите" в ЕБВР за Profit.bg, който има почти 30-годишен опит като предприемач в тази индустрия.

След падането на комунизма в Източна Европа се изправи пред сериозния проблем с изтичане на мозъци в посока Силициевата долина, поради ограничените възможности за специалистите на родните им пазари. От ЕБВР обаче предвиждат лек обрат в тази тенденция, тъй като разликата в заплащането намалява, а стандартът на живот и местните корени на специалистите играят важна роля при вземането на решения, свързани с кариерата.

Отделни райони по света са известни на технологичния пазар с това, че се профилират в определени области. Калифорния, например, е световният център за разработване на приложения, Индия (Мумбай) е магнит за кол центрове, а България се превръща в един от основните световни центрове за разработването на софтуер.

HP, CSC и повечето мобилни оператори по света знаят какво може да предложи България, която в качеството си на един от най-новите членове на ЕС и на потенциален член на Европейската общност до 2010 г., изглежда се движи обратно на тенденцията. В страната все още се правят инвестиции, дори и през последните шест месеца.

Това става на фона на резултатите от проучване на Economist Intelligence Unit публикувано на 18 февруари 2009 г., които показват, че в периода ноември 2008 - февруари 2009, делът на компаниите в Централна и Източна Европа, които планират да намалят инвестициите си в региона, е нараснал от 16% на 21%.

България също така привлича по-езотеричните и креативни компании за разработване на приложения като ViaOne, щатска компания финансирана наскоро от ЕБВР, която създава приложения за спестяване на средства от мобилен роуминг, както и приложения за мобилен портфейл и трансфер на средства, като част от по-голям комплект приложения като Voice over Internet Protocol насочени към бизнес пазарите на малки и средни предприятия.

Друг пример за интелектуална собственост преместваща се в България е Lightapp, британска високотехнологична компания, която е разработила метод за доставка на приложения за служебни и домашни компютри до дигитален телевизор, на част от цената на един компютър и традиционната такса за лицензиране на софтуер.

Компаниите за разработване на софтуер, които са създадени в България и в момента превземат света са такива като Fadata, която обслужва международните застрахователни пазари с нейния софтеуер за анализ на риск, и Teracomm, която е разработила комплект от осем продуктови линии - от приложения за мобилна телевизия и маркетинг до 3G видео връзка и стрийминг за глобални мобилни оператори.

Teracomm, сред чиито клиенти личат имената на Vodafone, T-Mobile, Universal Music и Adidas, разработват приложения и се конкурират и печелят в Западна Европа, САЩ, Азиатско-тихоокеанския регион, както и в Унгария и други страни от Централна и Източна Европа и ОНД.

След това дойде финансовата криза, ефектите от която са много по-тежки, отколкото първоначално се очакваше.

„Поговорката обаче гласи, че след всяка буря идва слънце. Тази криза е възможност за преосмислянето на приоритетите на ЕБВР, докато банката инвестира през 2009 г. и се приближава към определянето на стратегиите си за следващите пет години. В момента банката е по-нужна от всякога и трябва да направи така че, да е подготвена да се справя с предизвикателствата. Целите на ЕБВР за 2009 г. са необходими и в същото време амбициозни, като банката планира да инвестира 7 млрд. евро. Ние не храним илюзии, че намирането и финансирането на добри проекти ще е лесно. Ще трябва да разглеждаме новите проекти в контекста на кризата, да бъдем по-креативни, гъвкави, да действаме решително и бързо", коментират плановете си от банката.

"Гъвкавостта на ЕБВР при борбата с ефектите от финансовата криза означава, че независимо от финансовите проблеми България може да продължи да гради глобално репутацията си на световен център за разработване на софтуер. В тези трудни времена е отлично да видите страна като България, която ясно дава пример как да се поддържат технологични компании и инвестиции и таланта в сферата на информационните и комуникационни технологии. Внимавайте за "Балканския тигър България," каза Никълъс Джефри.

ЕБВР е най-големият инвеститор в региона включващ Централна и Източна Европа и Централна Азия, оперирайки в 30 страни. Банката е основана през 1991 г. след падането на комунизма. Учредители са 61 държави и две междуправителствени институции. Тя се фокусира върху подкрепа на инвестиции в частния сектор в страните, в които развива дейност.

Инвестиционният екип на ЕБВР в сферата на Телекомуникациите, медиите и технологиите е базиран в Лондон, с представителство в отделните държави и има над 15 банкери. Екипът инвестира и предлага финансиране на най-различни компании, чиято дейност варира от създаването на основана комуникационна инфраструктура до софтуер и съдържание.

Сн.: Никълъс Джефри, старши консултант „Инвестиране и стратегическо планиране в сферата на телекомуникациите, медиите и технологиите" в ЕБВР (ЕБВР)