Финансовата криза ни напомни, че всичко може да се случи, включително и най-лошото, и то когато най-малко очакваме. Затова едно от условията за хората, стартиращи малък бизнес, е да знаят какви са рисковете и да се опитат да ги минимализират.

Според списание Forbes десетте най-големи заплахи за вашия бизнес са:

Влошаване на пазарната среда

Никой не е застрахован. Какво да кажат тези, които са имали лошия късмет, по една или друга причина, да стартират бизнес точно през 2007 г., когато започна и финансовата криза?

Съвет: Никой не може да предвиди със сигурност накъде отива икономиката. Има обаче едно универсално правило: Заделяйте резерви за черни дни!

Кредити

В момента усещаме с пълна сила кризата, започнала в САЩ, точно заради лошите заеми. По данни на Американската асоциация на малкия бизнес, броят на гарантираните заеми през 2008 г. е намалял с 30%.

Съвет: Поддържайте баланса си чист. Отнасяйте се към парите си все едно са последният ви лев, особено ако са на кредит.

Конкуренцията

Един силен конкурент може да ви извади от бизнеса за 6 месеца.

Съвет: Установете здрава връзка с клиентите си. Никога не си позволявайте да бъдете немарливи в отношенията си с тях, защото един ден може да ви се наложи да се борите дори и за най-дребния клиент.

Прекалено много риск

Някои малки бизнеси разчитат на 3-4 големи клиента. Ако един от тях се оттегли, това създава сериозни затруднения, а ако се оттеглят двама, често е фатално.

Съвет: Едно добро правило - нито един клиент не бива да представлява повече от 10% от приходите ви! Също така - проверявайте клиентите си, за да бъдете сигурни доколко са платежоспособни.

Репутация/ присъствие в медиите

Знаете поговорката, че всяка публична изява е добра. Това може да е вярно за фолкпевиците, но не и за бизнеса.

В това се убедиха дори големите магазини, като Wal-Mart, след истерията около играчките с високо съдържание на олово. Знаят го добре и в Audi. През 1986 г. в едно американско ТВ шоу се казват мнения, че заради производствен дефект Audi 5000 понякога ускорява, вместо да намаля и това е станало причина за няколко фатални пътни инцидента. Разследване показва, че инцидентите се дължат на шофьорски грешки, но „градската легенда" пречи на компанията в продължение на десетилетие.

Съвет: Говорете със служителите си и постановете ясно мотото и стандартите на вашата компания, какъв трябва да бъде нейният образ в обществото и как точно всички да се стремят да го поддържат.

Съдебни дела

Много бизнеси се провалят след съдебни дела, свързани с дефектна продукция, нарушения с боравене на информация, лоши условия на труд и др.

Съвет: Спазвайте правилата, водете писмена документация за всичко, а ако имате възможност, наемете консултант, който да ви предпазва от подобни проблеми.

Проблеми с регулаторните органи

Бъдете информирани за регулаторните промени, касаещи вашия бизнес. Днес, благодарение на интернет, това не е трудна задача.

Съвет: Използвайте Google alert за новини, свързани с вашия бизнес.

Пречки в хода на работата

Такива са недостиг на дадена стока или суровина, получаване на продукция с лошо качество и др.

Съвет: Добрият мениджмънт е единственото лекарство. Такива спънки се случват и на добрите мениджъри, естествено, но те поне ще съумеят да излязат от ситуацията по най-добрия начин.

Да ви откраднат идеята

Интелектуалната собственост е деликатна материя, особено в България, където все още за такива престъпления няма осъдени.

Съвет: Патентовайте и работете с добър адвокат.

Самите вие

В началото на основаване на бизнес предприемачите са едни безкрайни оптимисти. Това е добре дотам, че им дава кураж и ги прави смели, но понякога се стига до нереална преценка.

Съвет: Подгответе се и за варианта, че няма да успеете и имайте план Б. Дори и да нямате съдружник, имайте доверен човек, до чието мнение се допитвайте в труден момент.