Градът на празните молове
Кризата в сектора на недвижимите имоти у нас допринесе за това много от проектите за изграждане на търговски центрове извън столицата на страната ни временно да бъде преустановена.
Ситуацията не е много по-различна и в града с най-много обявени проекти - Русе. Според статистиката, ако всички проекти за търговски центрове в града бяха продължени в съответствие с първоначалните планове, то през 2011 година Русе щеше да разполага с 900 кв. м. търговски площи на 1000 жители.
Казано по друг начин градът щеше да разполага с над 10 пъти средните търговски площи на глава от населението за страната през този период, а се очаква да възлиза на 69.15 кв. м. на 1000 души. Средните стойност на този показател в западноевропейските страни е едва 175 кв. м. за 1000 души.
И макар някои от проектите да са временно замразени, усилено върви изграждането на поне три от обявените търговски центрове.
От няколко седмици русенци могат да се поздравят с пускането на нов търговски център, който е относително малък, макар и да е разположен в центъра на града. Справка на profit.bg ни показва, че заетите в него площи са около 50%, а той изглежда горе долу така:
Когато към това прибавим и не особено големия успех на друг открит в началото на тази година търговски център, отново не много голям и в центъра на града, то едва ли ще е много положителна картинката и за другите проекти в процес на изграждане.
Това, което е още по-притеснително обаче е фактът, че помещенията в Дунав Център стоят празни, въпреки драстичното намаление на обявените наеми.
Докато при откриването на търговския център в началото на годината на витрините на незаетите помещения имаше табели "отдава се под наем" при цена от 35 евро, то в момента помещенията се отдаваха под наем срещу едва 10 евро за кв. м. и отново бяха празни.
Разбира се зад някои от проектите в процес на изграждане стоят сериозни инвеститори, вече сключили договори с големи марки и търговски вериги, които искат да стъпят на русенския пазар. В този аспект едва ли можем да кажем за тях, че биха били толкова неуспешни.
Така например около 60% от търговските площи в най-големия търговски център, който се строи в момента, и чийто срок за откриване е към края на следващата година вече се договорени за отдаване под наем.
Огромна роля се очаква да играят и румънските туристи, които се очакват да са сред основните посетители на този род центрове. Не случайно голям търговски център се строи и в индустриалната зона на града, в непосредствена близост до Дунав мост.
Какво ще се случи обаче, ще видим в бъдеще. Едно е сигурно: много на брой търговски центрове във вътрешността на страната и във второстепенните градове се оказа, че не е най-доброто инвестиционно решение.
Снимки: Profit.bg