Съвети към наемателя
Търсите да наемете жилище. Ето няколко съвета преди да отворите специализираните сайтове, или да се видите с брокер:
1. Изберете какъв тип имот желаете да наемете:
Преценете коя от различните опции при наемане на жилище е най-подходяща за Вас, съобразно конкретните Ви нужди: апартамент, самостоятелна или редова къща, имот в затворен комплекс и др.
Преценете какви са нуждите на семейството Ви - от гледна точка на големина на жилището и местоположение.
Съставете списък с най-важните за Вас характеристики на „идеалния" имот, съобразени с това, какво е съществено за Вас и семейството Ви (напр. близост до училища, детска градина, работно място, спортен център, магазини, и др.). Преценете с кои може да направите компромис.
Преценете бюджета, с който разполагате. Имайте предвид, че в някои случаи, когато Наемодателят е юридическо лице се начислява ДДС. Ако договорът за наем се подписва от работодателя Ви (като част от допълнителния Ви пакет), може да има опция за приспадането на ДДС-то.
2. Проучване на пазарните условия
При търсене на жилище под наем можете да се обърнете към специализираните Интернет сайтове, различни вестници и списания, в които се публикуват оферти на различни компании и физически лица, както и да се свържете с компания за недвижими имоти.
Предимствата на последното е, че работейки с професионално обучен консултант, той може да разполага с информация за имоти, които предстоят да се освободят, но все още не са обявени на пазара, както и да Ви даде адекватни съвети и препоръки.
От друга страна, доверявайки се на помощта на консултант, на база професионален опит и добро познаване на пазара, ще могат да се изберат най-подходящите за нуждите Ви жилища, отговарящи на по-голям брой от изискванията Ви. Консултантът организира огледите на жилищата в удобно за страните време и Ви придружава, като Ви съветва и/или посочва различните предимства и недостатъци на отделните имоти.
3. Подписване на договор за наем
Когато се спрете на определен имот, консултантът води преговорите от Ваше име, като защитава Вашите интереси и цели постигане на максимално добри условия по договора, изисква документи за собственост от Наемодателя. В много случаи е възможно Вашият консултант да има установен личен контакт с другата страна, което ще помогне за по-ефективно постигане на наемните условия.
Основни моменти в договора за наем са:
- наемната цена;
- срокът, за който се сключва;
- начините на прекратяването му;
- заплащането на депозит;
- уговаряне на плащането на консумативите (дали наемната цена е пакетна, т.е. включва консумативите или те се заплащат отделно от наема);
- нужда от допълнително обзавеждане/оборудване и др.
По отношение на депозита, стандартната практика е да се предплати един месечен наем като депозит, като той служи като гаранция; обикновено се плаща при подписване на договора за наем, като бива възстановен на Наемателя след прекратяване на договора и след като е установено, че няма щети по имота и всички сметки за консумативи са платени. В някои случаи в зависимост от конкретния имот, депозитът може да бъде 2 или 3 наема.
След постигане на съгласие по различните параметри се пристъпва към оформяне на договора и съответно подписването му от страните.
При предаването на имота на Наемателя заедно с ключовете, се подписва приемателен протокол, в който подробно се описва състоянието, в което се дава имота, както и цялостното обзавеждане/оборудване.
При прекратяването на договора и връщането на ключовете от имота, се подписва предавателен протокол, като отново се описва състоянието му и ако има някакви щети, се отбелязват и съответно покриват от депозита. Преди връщането на депозита е нужно да се покажат платени бележки за всички консумативни разходи.
В много редки случаи, ако страните се уговорят така, е възможно последният месечен наем да се покрие от депозита (най-често когато консумативите са включени в наема).
Източник: Colliers residential