Защо и у нас да не стане така - част 1
Ако човек си направи труда да прегледа заглавията за металургичния комбинат Кремиковци през последните месеци, може да забележи едно уникално постоянство в новините около него. На Кремиковци или му спират тока, или пък газа, постоянно се появява интерес от всевъзможни знайни и незнайни инвеститори, които после пък се отказват, докато в крайна сметка предприятието спря работа.
Работниците на Кремиковци, които не получават заплати с месеци, протестират и то с пълно право, докато предприятието трупаше задължения към всевъзможни доставчици и партньори, а разграбването на активите му продължаваше с пълна сила.
Има идеи за облагородяването на района и превръщането му в нещо корено различно от това, което представлява сега. Проектът за нов общ устройствен план на София предвижда метрото да стигне до района на комбината.
Идеята за облагородяването на "Кремиковци" се застъпва и от настоящия главен архитект на столицата Петър Диков. Преди време той се обяви за изграждане на сити върху терена на комбината. Ето и два примера от Европа, които доказват, че подобен подход би могъл да е успешен:
През 1996 г. германският град Оберхаузен и Рурска област, известна предимно с тежката си промишленост, се сдобиват с нов облик, след като врати отваря търговският център CentrO в така наречения нов център (Neue Mitte) на града. Молът е построен въз основа на Meadowhall, голям търговски център в Шефилд, Англия, като изпълнителят и на двата проекта е един и същ. CentrO e основната точка на амбициозен и успешен проект за възобновяването на градската среда, който трансформира бившите индустриални обекти.
На почти 100 хектара земя, където се е намирала бивш стоманолеярен завод на гиганта Thyssen, британски консорциум издига гигантски търговски център покриващ 70 000 кв. м с приблизително 200 магазина, парк за почивка и забавления и заобиколена с вода 400-метрова алея за разходка с повече от 20 кафенета, барове и ресторанти, многоекранни киносалони и една от най-модерните сгради за провеждането на различни видове събития в Германия Кьониг Пилзенер Арена. Залата има 12 500 места. В добавка към всичко това в близост до CentrO са изградени хотел, бизнес парк, в който работят над 2 000 човека и музикален театър.
Откриването на CentrO бележи двойна повратна точка за Оберхаузен: в неговото градско развитие и в имиджа на града. И двете са важни, въпреки че е почти невъзможно да се измери подобряването на имиджа с данни за излятия бетон. Въпреки това, лесно се забелязва ефектът в броя на компаниите, които се установяват там, в изпълнението на последващи проекти, в броят на посетителите или дори в начина, по който се говори за Оберхаузен.
CentrO също така играе ключова роля в концепциите за развитието на градската среда за новия център на Оберхаузен. Цялостният план за градското развитие се фокусира от една страна върху преустройството на бившите промишлени обекти, които бяха изоставени в географското сърце на града и от друга страна върху стабилизрането на икономиката и даването на тласък на по-нататъшното развитие на града, след загубата на почти 47 000 работни места в минната и тежката промишленост. Планът също така се фокусира над подобряването на привлекателността на дейностите за отдих предлагани в града както и върху подобряването на стандарта на живот, инфраструктурата за местния обществен транспорт и колоездачните алеи и улиците в Оберхаузен.
Благодарение на CentrO и 23-те млн. посетители, които привлича всяка година, новият център на Оберхаузен се превръща в една от ключовите места за развитието на Рурската област като туристическа дестинация.
Държавните средства, които са заделени за развитието на Новия център на Оберхаузен, са използвани много ефикасно, особено ако се разглеждат привлечените след това частни инвестиции и статистиката за заетостта, които показват създаването на повече от 10 000 работни места.
CentrO е изграден по подобие на търговския център Meadowhall в Шефилд, Англия, който е построен на мястото на изоставен стоманолеярен завод. Отворен е през септември 1990 г.
Meadowhall разполага с над 280 магазина и 131 922 кв. м търговски площи и е собственост на British Land. Центърът привлича 19.8 млн. посетители в годината си на отваряне докато в момента привлича по около 30 млн. годишно.
Meadowhall е първият търговски център във Великобритания, който разполага със съоръжение за рециклиране на отпадъците. Системата, която е в експлоатация от 2006 г., включва инсталация за разделяне на различните видове отпадъци. Центърът рециклира 97% от отпадъците на магазините и клиентите като останалите 3% се изгарят като енергията от процеса се използва; всички отпадъци се рециклират или изгарят на място.
Друг интересн проект в Meadowhall е събирането на дъждовна вода, което започва през 2006 г. Четири огромно резервоара събират дъждовната вода и водата от конденза от климатичната инсталация. Водата след това се използва в целия център за почистване, в тоалетните и за поливане на откритите зелени площи.
Компанията, която изгражда Meadowhall го продава на British Land през 1999 г. за 1.17 млрд. паунда с нетна печалба от около 420 млн. паунда. В началото на тази година British Land продава 50-процентен дял в търговския център за близо 588 млн. паунда.
Сделката оценява Meadowhall на 1.175 млрд. паунда, в сравнение с 1.64 млрд. паунда две години по-рано, когато British Land за първи път дава индикации, че възнамерява да продаде между 50 и 75-процентен дял в центъра.
По това време приходите на Meadowhall от наеми възлизат на 75 млн. паунда годишно, в сравнение 48 млн. паунда, когато British Land купува центъра през 1999 г. Последните дани показват, че приходите от наеми са около 78 млн. паунда.