Влиянието на настоящата икономическа ситуация върху пазара на търговски площи се оказа много по-силно, отколкото през втората половина на миналата година, сочат данни от доклад на Colliers International.

Повечето търговци започнаха да оптимизират разходите си в резултат на спад в обема на продажбите с между 20 и 30%. Освен това, незадоволителното представяне на някои магазини доведе до публични протести с искания за предоговаряне на наемните условия.

Отварянето на Бургас Плаза и Мол Пловдив увеличи търговските площи с 50 000 кв.м, като общите отдаваеми площи на пазара достигнаха 220 000 кв.м. Мол Пловдив беше 100% отдаден при откриването му, докато Бургас Плаза отвори при 90% заетост.

Броя на проектите в процес на изграждане в сегмента остава непроменен. Очаква се в периода 2010 - 2012 г. на пазара да се появят нови 706 000 кв. м търговски площи, като някои от проектите ще бъдат завършени по-късно от първоначално обявените дати.

Постигането на пълна заетост в търговските центрове става все по-трудна задача в сравнение с предишните периоди. Въпреки това, като цяло в София почти няма свободни търговски площи.

Ситуацията извън столицата е малко по-различна. Добре планираните проекти с пропърти мениджмънт и подходящ микс от наематели отчитат нисък процент свободни площи - до 3%. За сравнение, при останалите проекти този процент е над 10%.

Главните търговски улици не останаха незасегнати от икономическата ситуация. Тенденцията на почти пълна запълняемост през последните няколко години отчете промяна. Някои търговски марки затвориха всичките свои магазини, а други оптимизираха наетите площи, премествайки се на локации с по-добри параметри.

През първата половина на годината наемните нива в моловете и търговските улици отбелязаха умерен спад.

В София наемите в търговските центрове и моловете достигнаха до 41 евро за кв. м за магазин в търговски център и 100 евро за кв. м за обект разположен на централна търговска улица.

През втората половина на годината се очаква някои проекти, които са в процес на планиране или изграждане, да бъдат отложени или изобщо да не бъдат започнати поради липса на банково финансиране.

Предлагането ще продължи да бъде по-високо от търсенето, а нарастването на незаети търговски площи в моловете и търговските улици ще доведе до спад на наемните нива.

Очакванията са дискаунт форматът да заеме твърди позиции на българския пазар казват още експертите от Colliers International.