Кризата сваля цените на старите коли до реалните стойности
Финансовата криза сваля цените на автомобилите втора употреба до реалните им стойности, коментират автотърговци. Преди икономическата криза за кола, внесена от чужбина, се печелеше по около 2 хил. евро, а в момента не повече от 500 евро, оплакват се автотърговците.
Сега основно се внасят коли по поръчка. На евентуалния купувач се предлагат няколко оферти по интернет, той си избира, дава парите и до една седмица автомобилът му е докаран. След това за регистрация в КАТ и за български номера се заплащат около 100 лв.
Новият собственик трябва да приготви и 200 лв. за задължителната застраховка "Гражданска отговорност", която зависи от кубатурата на автомобила. Почти толкова ще се бръкне купувачът и за екотакса, без която не може да се регистрира автомобила в КАТ. Колкото е по-стара колата, толкова по-голяма екотакса събира държавата. За най-възрастните возила (над 10 години), се плащат 200 лв. За коли между 6 и 10 години таксата е 160 лв., а за автомобили под 5 години - 130 лв.
Екотаксата за автомобила се начислява само при първа регистрация на колата, след като е внесен в страната. В момента автоборсите са задръстени със стари коли. Цените ще продължат да падат, защото предлаганите автомобили са с пъти повече от купувачите, коментира търговец, който внася коли от Германия.
Продавачите вече предлагат първоначално да се заплати само част от исканата сума за автомобила, както и плащане на отделни вноски, след сключване на договор с нотариална заверка. Хората нямат пари и затова им правим всякакви отстъпки, само и само да купят автомобил, обясни друг търговец от автоборсата в столичния квартал Горубляне. Той продава лъскави возила от Италия, като първоначално иска да му се заплатят кеш две трети от цената.
На автопазара у нас най-много се предпочитат стари автомобили, внесени от Германия, тъй като те са по-запазени и са поддържани в автосервизи. Основно обаче се карат коли, втора употреба, от Италия. Те се предлагат с около 200 - 300 евро по-евтино от тези, внесени от Германия. На пазара се продават автомобили от цяла Европа, включително и от Англия, повечето от които са с десен волан и вървят малко по-евтино.
Цените на возилата ще продължат да падат, докато стигнат реалните си стойности, прогнозира търговци от автоборсата в Горубляне. Те ще се смъкват плавно и докато не се преодолее финансовата криза.
Желаещите да карат старо BMW на около 10 години могат да си го закупят между 3 200 до 6 500 лв. в зависимост от състоянието на колата. За по-нова трябва да добавят още 2 - 3 бона. Най-търсените в момента автомобили са Фолксваген Голф, Опел Астра, Форд Фокус, Пежо 307 и Рено Меган. Опел Астра между 13 и 18 години може да се купи за около 1 000 - 1 500 лв. Произведените през 2 000 - 2 002 г. се търгуват за около 4 000 - 5 000 лв.
Френският автомобил Пежо на 10 години също може да се намери за около 1 300 - 2 000 лв. По толкова вървят и колите Форд. На същата цена могат да се купят и стари японски автомобили. Изключително голямо е предлагането и на джипове. Японски на около 10 години се продават от 6 до 10 бона. Най-евтина е марката Нива, която може да се купи от 4 до 6 хиляди лв. в зависимост от годините на джипа.
На автоборсите и в автокъщите има автомобили и джипове, които могат да задоволят всякакви купувачи. Има както и за хора с малко пари, така и за по-заможни, но не чак до толкова, за да си закупят нов автомобил.
Източник: БТА