Външната търговия с водеща роля в германската икономика
Това съобщи Асоциацията на германските индустриално-търговски камари (DIHK) в рамките на пресконференция, на която огласи резултатите от своето последно проучване между германските външнотърговски камари (AHKs) в 80 страни по света, една от които е Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК).
И през 2010 г. външната търговия ще продължава да има водеща роля в германската икономика. Износът ще се увеличи с 4% след резкия спад от 17 % през тази година. Това увеличение е резултат от много добрата конюнктура на световния пазар, породена от първите циклични тенденции към подем на икономиката, от държавните конюнктурни пакети и от ниските лихви на централните банки по света.
Импулсите за възстановяване на икономическия растеж идват основно от нашите партньори в Европейския съюз и преди всичко от страните от Еврозоната. Първите признаци на възстановяване са точно от държавите, в които германският износ трябваше да поеме сериозен удар в началото на кризата.
Излишъкът по външнотърговския баланс ще намалее през 2009 година до 110 милиарда евро. През 2008 година той беше достигнал 177 милиарда евро.
Новите страни-членки на Европейския съюз, сред които е и България, съумяха да постигнат забележителен растеж по отношение на външната търговия с Германия. Сега обаче точно те са силно повлияни от кризата. Тъй като тези държави не притежават големи парични резерви за да могат да компенсират с помощта на конюнктурни пакети загубите от износа, често се налагаше да прибягват до помощта на Международния валутен фонд.
Вносът на стоки с марка „произведено в Германия" е силно повлиян от ограничените възможности за финансиране и това води до спад на германските продажби от повече от 20% през 2009 година.