Coca-Cola и IBM остават двете най-скъпи търговски марки в света, показа последното изследване на Interbrand.

Interbrand прави класацията вече десет години и за пръв в историята й, общата стойност на десетте най-скъпи марки е намаляла - с 4.6% до 1.15 трилиона долара.

Според Джез Фрамптън, CEO на Interbrand, добрата репутация на марката е най-ценният актив, който една компания притежава. Рецесията изяде голяма част от доверието в много известни марки, като най-засегнати бяха тези на финансови компании. В същото време, потребителите в магазините все повече се питат, има ли смисъл да дадат повече пари за да си купят по-реномиран продукт.

Какво представлява марката? Това е обещанието на една компания, че това което получавате ще си струва парите. Във времето, когато хората бързат, известната марка е решаваща за тяхното решение кой продукт да изберат, защото чувстват, че тя гарантира качество.

Всяка година Interbrand изготвя класация на 100-те най-ценни марки в света, като се вземат предвид приходите на компанията, ролята й в създаване на търсене на определени продукти, както и прогноза за бъдещата й сила, изчислявани по сложна формула на Interbrand.

Финансовите компании тази година се движат надолу в класацията - American Express (от номер 15 на номер 22), HSBC (от 27 на 32), Citi (от 19 на 36), UBS (от 41 на 72), a Merrill Lunch и AIG изпаднах от класацията.

Други отстъпващи тази година са автомобилните компании. General Motors и Chrysler са вън от списъка. Най-високо класираната в сектора е Toyota, която пада с две места, от номер 6 на номер 8. BMW пада от 13-а на 15-а позиция, Ford запазва номер 49. Единствено Honda се издига с две места, до 18-а позиция.

Една от най-разпознаваемите марки в света - Coca-Cola продължава да е лидер в класацията, като стойността й дори се е повишила, с 3% до 68.73 млрд долара, а тази на IBM се покачва с 2%, до 60.21 млрд. долара. Двете компании са представили нови продукти, което повишава стойността на марките, защото иновацията е основен фактор за успехи в бъдещето, коментира Interbrand.

Стойността на останалите в топ 5 намалява - Microsoft (-4%), GE (-10%), Nokia (-3%).

И тази година Google е лидер по ръст - от цели 25%.

Ето как изглежда топ 10:

1. Coca-Cola - 68.734 млрд. долара

2. IBM - 60.211 млрд. долара

3. Microsoft - 56647 млрд. долара

4. GE - 47.777 млрд. долара

5. Nokia - 34.864 млрд. долара

6. McDonald's - 32.275 млрд. долара

7. Google - 31.980 млрд. долара

8. Toyota - 31.330 млрд. долара

9. Intel - 30.636 млрд. долара

10. Disney - 28.447 млрд. долара