Лихвите формират отношението ни към банките

Основен критерий за формиране на оценката на гражданите към търговските банки е, че лихвените проценти по кредитите са много високи. Процентите не трябва да надхвърлят 5-6%, смятат участниците в социологическото проучване на тема „Задлъжнялостта на населението: състояние и перспективи" (с фокус физически лица), представено преди минути от ст.н.с. Емилия Ченгелова от Института по социология към БАН.
Гражданите са критични и към практиката за едностранни промени, които банките предприемат при сключени вече договори за отпускане на кредити между институцията и клиенти. Изнесените данни сочат, че всеки втори договор е променян. Промените са свързани най-често с повишаване на лихвите, въвеждане на наказателни такива и др.
Като сериозен проблем в диалога между гражданите и банките учените изтъкват широката неинформираност на населението и ниската финансова култура. Оттук идва и разминаването между желанието на българите за ниски лихви по кредитите и високи лихви по депозитите, смята Емилия Ченгелова.
Всеки втори участник в изследването заявява, че няма да му се налага да прибегне до кредит в краткосрочен аспект. Не малък е процентът на респондентите, които не искат да ползват кредити заради недоверие към самите финансови институции. Това са някои от откроилите се нагласи и предпочитания на участниците, които учените изтъкнаха.
Емилия Ченгелова предложи две промени, които биха могли да подобрят комуникацията банка - клиент. На първо място тя посочи учредяването на институция на независими финансови консултанти, защото не малко са гражданите, които смятат, че банката не е добър съветник.
На второ място, тя посочи, че може да се помисли дори и за въвеждането на ролята на кредитния омбудсман, по примера на Великобритания и други държави. (Едно от определенията за кредитен омбудсман е - Това е посредник между клиента, кредитора и кредитното бюро. Това е независима институция, която се отчита пред представители на кредитната индустрия, потребители на банкови услуги и членове на органи, които защитават правата на потребителите. - бел. р.)