Франчайзинг пазарът в България е в разцвет
През последните две години франчайзинг пазарът в България изживява истински бум. От края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас се е утроил, съобщиха за Profit.bg от консултантската компания Franchising.bg резултатите от първото мащабно проучване за франчайзинга в България.
Въпреки това, към края на 2008 г. той не надхвърляше 60. От началото на 2009 г. до днес над 20 нови франчайз системи са започнали дейност в България. Към средата на 2009 г. у нас над 80 системи предлагат франчайз правата си за стартиране на малък и среден бизнес. 62% от тях са български компании, а 68% от тях са на пазара от повече от 5 години.
Колко обекти са открити със закупуване на франчайз?
До края на 2007 г. броят на търговските обекти, работещи на франчайз е бил 776. През 2008 г. са открити 702 нови обекта, което представлява ръст от 90% само за една година.
Очакванията на франчайзодателите са, че в края на 2009 г. търговските обекти в България, работещи на този принцип ще достигнат 2 156, а към края на 2010 г. - те да бъдат вече над 2 900.
Най-много обекти са открити под марката Форнети - близо 350. Хранителният бранш е с най-много франчайзи (над 15), а в сферата на недвижимите имоти лиценз за стартиране на бизнес предоставят 7 компании.
За първите девет месеца на 2009 г. 8% от франчайзополучателите са отпаднали от бизнеса. Основната причина за затварянето на обектите е недостатъчният наличен капитал, за да се устои на сегашните сътресения на пазара. Мнозинството от анкетираните посочват като причина за отпадането от системата високите разходи за наем, които след влошаването на икономическата обстановка в страната правят бизнеса нерентабилен.
Близо половината от анкетираните заявяват, че основен проблем за това е намалялата покупателна способност на клиентите. Други 19% смятат, че не са проучили добре бизнеса преди да се включат в него. Част от отпадналите смятат, че франчайзодателят не им е оказал достатъчна помощ, а 12% посочват други причини (семейни, здравословни, появяването в близост на конкурент и т.н.) Сборът от процентите е над 100 защото анкетираните са посочвали повече от един резултат.
Какъв брой работни места откриват франчайз компаниите?
През 2008 г. в обектите, открити чрез закупуване на франчайз са създадени 2 370 работни места у нас. Въпреки финансовата криза, от началото на тази година до 1 септември са били открити над 3 300 нови работни места и в момента в подобни обекти в страната работят над 8 000 служители.
За колко време се възвръща инвестицията направена при започването на франчайз бизнес?
При всеки бизнес това е строго индивидуално и зависи главно от способностите и усилията на франчайзополучателя. За периода от 2007 г. насам средният срок за възвръщане на инвестицията е бил 15 месеца.
Мнозинството анкетирани твърдят, че инвестицията в техния франчайз се възвръща до края на първата година. При 24% процента от франчайзите направената инвестиция се възвръща в срок до 24 месеца, а при 3% - в срок до 3 години.
Как се отразява кризата на този бизнес?
Различните сектори на пазара са засегнати в различна степен от кризата. Анкетираните споделят, че кризата се отразява на реализираните обороти - в зависимост от бранша спадовете са средно то 10 до 70%. Сред най-силно засегнатите са недвижимите имоти и други браншове, свързани с покупка на кредит, а най-слабо - франчайзите от хранителният сектор.
63% от анкетираните смятат, че спадът при техните компании е по-малък от този при независимите предприемачи от техния бранш, които не работят на франчайз. Като основната причина за това те изтъкват факта, че франчайз компаниите работят под по-известна марка и предлагат продукти с по-постоянно качество. Според 82% от запитаните след кризата, макар и с по-ниски продажби, работещите на франчайз ще имат по-висок пазарен дял поради това, че от пазара ще отпаднат някои от независимите предприемачи.
Според франчайзодателите се наблюдава ясно изразен процес на преструктуриране в икономиката като много предприемачи от най-силно засегнатите от кризата сектори се пренасочват към други браншове. Те разполагат с капитал и бизнес опит, но им липсва необходимото ноу-хау. В този случай франчайзингът е сред най-предпочитаните варианти, защото предлага наготово технологията за водене на бизнеса и е свързан с по-кратки срокове и по-малко рискове, става ясно от изследването.
Кризата изправя редица дребни предприемачи пред дилемата или да се борят с икономическите условия до пълно изтощение на финансовите си ресурси, или да минат под крилото на голяма верига. Така в България все по-често започва да се практикува т.нар. конверсионен франчайз. Това е възможността съществуващ бизнес да се включи във франчайз система, като приеме да работи под нейното име, по нейните правила и да заплаща такси за това.
Анкетираните посочват като основен проблем липсата на кредитиране, която пречи на развитието на системите - и като пречка за финансиране на бизнеса, и като понижаване на платежоспособността на клиентите. Процентът при различните браншове варира, но средно 73% от анкетираните са съгласни с твърдението: „Кризата ще свърши, когато банките отново започнат да дават кредити".
Икономическата криза влияе положително на възможността да се осигуряват служители от бързо развиващите се франчайз структури. Това мнение се споделя от 82%. Средният брой на кандидатстващите по обявите за нискоквалифицирана работа е нараснал почти три пъти спрямо същия период на предишната година.
Кой търси франчайз?
Любопитно е, че по-голямата част от кандидатите са действащи предприемачи, които или искат да се пренасочат към изцяло нов бизнес, или се стремят да развиват франчайз като допълнение към съществуващото си начинание. Това от една страна е следствие на икономическата криза, но от друга е отражение на слабата информираност за франчайзинга сред служителите и инвеститорите.
В САЩ типичният кандидат за е служител, който желае „сам да си бъде шеф". Освен това там е разпространено закупуването от инвеститори на регионални и мастър франчайзи за големи територии или цели държави. Развитието на интереса към франчайзинга на тези две групи (сегашните служители и крупните инвеститори) предполага още по-силното развитие на тези вериги в България.
Колко от кандидатите и от бизнес активното население в страната са наясно с принципите на системата?
Франчайзодателите споделят, че едва 28% от кандидатите за франчайзополучатели, които се обръщат към тях са запознати с принципите на бизнес модела. Въпреки предимствата на франчайзинга, обществото е слабо запознато с него като по тяхна оценка едва 19% от българите, занимаващи се с бизнес, знаят какво всъщност е франчайзинг.
Защо предприемачите кандидатстват за получаването на франчайз, а не започват самостоятелен бизнес?
Помолени да посочат двете главни причини за решението си да купят франчайз, 52% от кандидатите казват, че правят това заради силата на популярната марка, 59% за да бъдат част от национална или регионална верига, а 72% защото ще получат готова технология и обучение, 9% - заради възможността да закупуват с отстъпка стоки, материали, реклама и т.н., 8% са посочили и други отговори. Любопитното в този случай е, че франчайзополучателите у нас вярват повече на „груповата сигурност" отколкото на силата на търговската марка.
Какви са параметрите на „средния" франчайз?
Такса - средната такса, събирана от франчайзодателите за започване на бизнеса е 5 900 лв. За сравнение в САЩ тя е 40 000 долара.
Месечни „роялти" вноски - компаниите, които събират такива такси ги определят средно на 4.9% от оборота. Някои франчайзодатели определят минимална такса (например 5% от оборота, но не по-малко от 500 лв. на месец), а при трети (обикновено форми на дистрибуционен франчайз) - такава такса няма, но франчайзополучателите са задължени да купуват предлаганите стоки единствено от своя франчайзодател.
Такса за национален рекламен фонд - 4.2% (когато такава такса се събира).
Общата инвестиция за започване на франчайз бизнес е 29 500 лв. Франчайз веригите в България имат средно 11 обекта. Средният срок на договора е 5 години.
Колко може да се печели от този бизнес? Резултатите варират изключително силно и са в зависимост от много фактори - локацията, мащаба на бизнеса, дейността на конкурентите, доколко разработен е бизнеса, личните усилия на получателя и т.н.
Като цяло 73% от получателите са съгласни с твърдението - „Печалбата от моя франчайз е по-голяма от сумата, необходима ми за издръжката на моето семейство".
На какво най-често се дължат конфликтите в отношенията франчайзодател - франчайзополучател?
Конфликтите възникващи във франчайз веригите са по-скоро рядкост. Франчайзодателите посочват като основни причини за недоразумения - неспазването на стандартите за работа във франчайз системата (19%) и неизпълнение на договорните отношения от страна на франчайзополучателя (13%).
Според 76% от франчайзодателите опитът им през последните 2 години ги е убедил, че трябва да бъдат много по-прецизни при подбора на получатели и да следят дали те разбират правилно процедурите, изисквани от бизнес модела. Този опит е накарал 46% от франчайзодателите да повишат изискванията си към кандидатите като компаниите са въвели допълнителни тестове или изисквания за финансова стабилност.
Как се появяват новите франчайз системи?
36% от новите франчайзи, започнали работа в страната през последните 12 месеца са „внесени" международни вериги, а останалите 64% са български компании, които развиват бизнеса си като започват да предоставят франчайз.
Средната сума, която новите български франчайзодатели инвестират за разработване на нова франчайз система - оперативен наръчник, договор, брандинг, софтуер, тестове на кандидати, обучение на франчайз мениджър, популяризиране на франчайза и други административни разходи е 48 000 лв.
С колко процента ще нарасне за следващите 5 години делът на продажбите, реализирани от франчайз бизнеси в българската икономика?
Франчайз мениджърите са категорични, че делът на продажбите реализирани от франчайз компании през следващите 5 години ще нарасне лавинообразно, като предположенията варират силно - от 200 до 500%.
Кой е най-големият проблем и коя най-голямата възможност пред развитието на този тип бизнес в България?
Практически единодушно, 92% франчайзодателите определят, като най-голям проблем пред развитието на франчайзинга у нас слабата информираност, непознаването на този бизнес модел и предимствата, които носи той.
Като най-голяма възможност за развитие на франчайзинга се отбелязва наличието на изключително голям брой неразработени франчайз ниши - особено в сферата на услугите и в търговията на дребно съществуват цели браншове, в които не се предлага нито един франчайз бизнес (например: за разлика от България в САЩ можете да започнете самостоятелен малък или среден бизнес в различни категории като автосервизи, химическо чистене, ремонти по домовете, детски занимални, счетоводни къщи и т.н.).
Какви са изводите?
В условията на кризата франчайз системите са по-устойчиви заради по-разпознаваемите си марки и качество. Поради тази причина независимите предприемачи виждат чрез включването си във франчайз верига възможност за оцеляване
Интересът към изпитани бизнес модели и доказани търговски марки се повишава, заради по-ниския риск и сигурността, която те осигуряват
Основният проблем, с който се сблъскват франчайз компаниите у нас е слабата запознатост на българския бизнес с принципите на франчайзинга.
Въпреки бурното си развитие, истинският бум на този бизнес в България тепърва предстои.
Много са браншовете, в които не работи нито една франчайз система и в тях има потенциал за сериозно развитие в бъдеще.
Информацията в изследването е получена чрез попълването на въпросници и провеждането на структурирани интервюта с 34 франчайзодатели и 126 франчайзополучатели.
Всички те оперират в браншове, в които се предоставя франчайз за започване на бизнес в България - обществено хранене, недвижими имоти, търговия на дребно, услуги за гражданите или за бизнеса и т.н. В изследването са включени данните от компании, които разполагат с поне два работещи обекта. Допълнително е използвана също и счетоводна и статистическа информация.
Изследването е проведено в периода 10 юли - 15 септември 2009 г.