Над 15 000 потенциални убийци излизат на пътищата
Ежегодно по пътищата на страната загиват над 1000 души и за съжаление тази тенденция не намалява, а се увеличава. Това каза Александър Цветков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията пред БНР.
Един от проблемите е слабата подготовка на новите водачи, каза Цветков. Това се дължи на създадената организация при провеждането на шофьорските курсовете, допълни той. Съществува корупционна среда, която предполага черен пазар на книжки и това е факт, тъй като около 15 хиляди водачи си купуват книжки годишно, каза министърът.
Проблемът по думите на Александър Цветков, не е само предлагането и вземането на парите, а фабрикуването на потенциални убийци, заяви Цветков. Около 15 хиляди потенциални убийци излизат годишно по пътищата на страната. Когато една порочна среда съществува механичната подмяна на хора в нея не води до нищо по-добро. Замествайки едни хора с други корупционната средата остава.
Затова искаме да променим подхода за решаването на този проблем и философията, обясни транспортният министър. Основната промяна е свързана с обучението и изпитите. Първо, обучението на водачите да не бъде фиктивно, заяви министърът и обясни, че има много школи в страната, които предлагат силно занижени цени. Според него, те не предлагат пълния и задължителен курс по закон.
Това води до непълната подготовка на кандидат-водачите. Той добави, че всички учебни автомобили ще бъдат снабдени с технически средства, които да позволяват контрол. Това ще са камери, въвеждане на квесторен принцип и анонимен изпит, провеждане на шофьорски изпит на компютър, за да не се манипулират отговорите в него. Също така ще бъдат монтирани GPS устройства в колите.
Кандидат-водачите трябва да кормуват 31 часа по 40 минути, за да се смята, че той е се е научил, допълни министър Цветков. По думите му с предложените технически средства ще може да се осъществява реален контрол върху школите и върху курсистите. Изпитите трябва да бъдат реални, допълни той. Министърът каза още, че се спекулира с повишаване цената на курсовете и това се извежда като друг основен проблем.
Той заяви, че цената няма да се увеличи, а просто ще се изкарат на светло разходите, които и в момента се правят. Ако сега се плаща три пъти по-малко, това е защото се получава и три пъти по-малко обучение, обясни Цветков. Цените ще се повишат само там, където те са били нереални ниски и където хората не са получавали това, което е трябвало, категоричен бе Цветков. След Нова година мерките ще бъдат факт, ако закона се приеме в този вид, който е предложен от нас, допълни той.
За никого не е тайна, че в момента съществуват възможни за минаване на технически преглед и без автомобила да е на място, коментира транспортният министър. По думите му за един месец са направени извънредни проверки на автобуси и са спрени над 220 автобуса, които са превозвали до момента хора.
Това показва, че проблемът е в система, която работи в момента, каза Цветков. С промените в Закона за движение по пътищата прегледа за всеки автобус ще бъде персонализиран и ще има отговорен инспектор. Също така ще се отнема лиценза на технически пункт, в който е направен неефективен преглед. Въпросът с техническите средства не би трябвало да бъде преекспониран, заяви министърът.
Всички се движим по улиците и може да ни връхлети недоучил се или такъв минал на фиктивен технически преглед, допълни той. Министърът заяви още, че са засилени проверките и при товарните превози. За трите месеца, откакто са възложени проверките, са проверени над 30 хиляди автомобила. В товарните превози много разпространи са т.нар. „превози за собствена сметка" - от там събраните глоби са над 1 млн. лева, съобщи Цветков. Над 1000 чужди превозвачи са били санкционирани, основно турски.
Транспортният министър допълни още, че е възложил и изготвяне на нова републиканска транспортна система. И обясни, че в момента автобусите самите се конкурират нелоялно помежду си. Автобуси и железници също. По думите му, те трябва да влязат в единна транспортна схема, за да спре тази практика.