Авиокомпании в ЕС прикриват реалната цена на пътуването
Авиокомпании в Европейския съюз прикриват реалната цена на пътуване със самолет под формата на такси.
Този извод е направен в публикуван днес в Брюксел доклад на Европейската комисия и представен от европейския комисар за защита на потребителите Меглена Кунева в столицата на Норвегия, Осло.
При прилагането на европейското законодателство авиокомпаниите често прикриват истинската цена на пътуването със самолет, като обявяват оперативни разходи за "данъци и такси". Това би могло да бъде заблуждаващо за потребителите и да ги подведе да купуват привидно по-евтини билети, се изтъква в доклада.
Констатациите в него са изготвени след едногодишно проучване, извършено от националните органи в 11 страни от Европейския съюз (България не е сред тях - бел. р.) за прилагане на законодателството в областта на данъците и таксите, начислявани на потребителите при купуване на самолетни билети.
Изследването е обхванало 281 полета, 24 водещи европейски авиокомпании и 34 от най-големите летища в Европа.
В много случаи авиокомпаниите не дадоха разумно обяснение защо задължителни такси, покриващи основни оперативни разходи (за наземно обслужване, за гориво и резервационни такси), са били начислявани отделно, под формата на данъци и такси, а не са били включвани в предварително обявената цена на билета.
Ясно е, че използването на множество термини за определяне на данъци и такси затруднява потребителите при сравняването на различни оферти и по-специално при разграничаването на стойността на държавните и летищните такси, които могат да им бъдат възстановени, ако не използват билета, се изтъква в доклада
Потребителите в ЕС разполагат с едни от най-строгите закони в света срещу подвеждаща реклама и нелоялни практики. Докладът хвърля светлина върху тъмната страна на ценообразуването на билетите - допълнителните такси, начислявани на потребителите от самите авиокомпании. Резултатите не са добри.
Наблюдава се отчетлив модел на лоши и незаконосъобразни практики, които подвеждат. Нашето послание е много ясно - спазването на правата на потребителите е главен приоритет за сегашната Европейска комисия и ще продължаваме с проверките докато основните права не започнат да се спазват напълно, заяви Меглена Кунева при публикуването на доклада.
Източник: БТА