Колите по десет бона най-търсени
Първият сигнал, че кризата си отива, се появи и на борсите за стари автомобили. Пазарът на коли се раздвижи, похвали се зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев.
От септември до средата на ноември автокъщите вече не работят на загуба, а успяват да покриват разходите си, което не се случваше от началото на кризата, заяви Доросиев. Думите му се потвърждават и от председателя на сдружението на автокъщи "Дупница Ауто" Вергил Кацов.
И двамата обаче твърдят, че през последните две седмици отново е настъпила стагнация и не може да се каже, че автокъщите окончателно са преборили кризата. Това показва и статистиката на КАТ, според която има спад на регистрираните коли с 50%.
Традиционно обаче през зимните месеци на годината продажбите на стари коли са по-слаби, така че оживлението на пазара през октомври и ноември е добър знак. "Нашият бизнес е като барометър за икономическото състояние на страната. Ако той потръгне, това означава и че страната излиза от кризата", заяви Кацов.
Според Доросиев, в момента най-много се търсят коли на по-малко от 10 години и цена между 10 и 20 хил. лв. Мнението му обаче се различава от това на Кацов, който смята, че най-търсените коли са на цена от около 5000 лв. Добрата новина за търговците е, че никой вече не търси лизинг, а плаща кеш. Явно заради кризата коли втора ръка купуват предимно хората, които са приготвили парите в брой, а не разчитат, че ще запазят работата си през следващите години, за да си взимат автомобил на лизинг.
Цените на употребяваните возила у нас са стигнали дъното. В момента в България конкретен модел струва по-малко от същата кола в Италия, съобщи Доросиев. Причината е в акциите, които предприеха редица европейски държави, целящи подпомагането на автомобилните им индустрии.
В Италия дават на собствениците на стари коли до 3000 евро, ако ги върнат за скрап и си купят нов автомобил. В Германия пък сумата за върната трошка е 2500 евро. Така стар автомобил под 2500-3000 евро трудно може да се намери, докато в България огромна част от продаваните коли втора ръка са на тази цена.
Източник: в. Стандарт